זירת הפיגוע במתחם שרונה
זירת הפיגוע במתחם שרונהצילום: Moti Karelitz/Flash90

ארה"ב מבינה את הצורך של ישראל להגן על עצמה - אבל תוך התחשבות בפלסטינים. זה המסר שהעביר לפנות בוקר (שישי) דובר מחלקת המדינה האמריקנית מארק טונר.

הוא פתח את תדרוך העיתונאים היומי בגינוי הפיגוע - ואז נשאל על הצעדים שהחליטה לנקוט ישראל ביניהם מניעת השבת גופות מחבלים ושלילת מחוות שניתנו לרגל הרמדאן.

טונר ענה, "התגובה הישראלית לטרור היא עניין פנימי של ישראל. אנחנו רק מקווים שכל הצעדים שהיא נוקטת לא יסלימו את המתיחות. אנחנו בהחלט מכבדים את רצונם להביע זעם ולהגן על שלומם של בני עמם".

"אנחנו מבינים ותומכים בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה אחרי כזה סוג של פיגוע - אבל כל צעד שהיא לוקחת, צריך לקחת בחשבון גם את ההשפעה על האזרחים הפלסטינים ועל חייהם. יש להתחשב גם בכך".

טונר גם שיבח את אבו מאזן ששיגר גינוי רפה לפיגוע - ואמר כי "התנהלות חמאס שניסה להאדיר את הפיגוע - מטרידה. אנחנו דוחים אותה. אין הצדקה לשום מתקפת טרור".

אחד העיתונאים שאל גם האם הממשל רואה את הביקורים התכופים של ראש הממשלה נתניהו ברוסיה ופגישותיו עם הנשיא פוטין כניסיון להתריס בפני האמריקנים.

טונר ניסה להתחמק מתשובה, אך העיתונאי לא ויתר וקיבל מענה. "הייתי אומר שאנחנו ממשיכים לפעול מול ראש הממשלה ולשוחח בכל שבוע. אנחנו לא יכולים להגביל את יכולתה של ישראל לפעול בזירה הבינלאומית וזכותם לדבר עם מי שהם מעוניינים".