הקטטה בליל בין גרמניה לאוקראינה
הקטטה בליל בין גרמניה לאוקראינהצילום: רויטרס

לא רק בישראל. טורניר היורו, טורניר כדורגל הנבחרות האירופיות שהחל ביום שישי האחרון, עומד על סף פיצוץ ולא בגלל איומי הטרור.

שתי תקריות אלימות ענקיות התחוללו במהלך היומיים האחרונים ברחבי צרפת, כשבהן היו שותפים אוהדי נבחרות אנגליה, רוסיה, גרמניה ואוקראינה.

אירועי האלימות הקשים החלו כבר בבוקר היום השני של הטורניר האירופי, כשאל השיא הגיעו אוהדי נבחרות אנגליה ורוסיה לפני המשחק בין הנבחרות, במארסיי, שהסתיים בתוצאת תיקו 1:1 וגם בסיומו.

המהומות שהחלו בהשלכת חפצים ובקבוקים, התפתחו עד מהרה לכדי סכינים ואלות שהכו שני מחנות האוהדים אלו את אלו, כשהמשטרה הצליחה לאחר זמן רב להשתלט ברמה מסוימת על המתרחש, כשעצרה חלק מהאוהדים ופיזרה גז מדמיע. בין הפצועים הרבים בעקבות אותה תקרית אלימה נמצא אוהד אנגלי בשנות ה-50 לחייו, שהובהל לבית החולים במצב קריטי והוא נאבק על חייו כמו גם אוהד נוסף שנפצע קשה בראשו וגם הוא במצב קריטי.

מארגני הטורניר מטעם אופ"א זועמים, שכן אלה הצליחו להתמודד מול איומי הטרור ודווקא אירוע האלימות הקשה הוא זה שמסית את הפוקוס מההתעסקות בכדורגל ובספורט. בתוך דקות החלו הרשתות החברתיות להתמלא בדיווחים ובסרטונים מכמה זירות ברחבי מארסיי.

בתקשורת ברחבי העולם התמקדו גם כן באירוע האלימות הקשה כשברשת BBC דיווח כתב הרשת שנכח באירוע האלים על בקבוקים שנזרקים ללא הפוגה משני צידי המתרס וכי הוא חש סכנה לחייו. עוד תיאר כתב הרשת האנגלית כי אוהדים אנגלים נגררים מהמקום על ידי השוטרים לצלילי סירנות שנשמעות באיזור הכיכר המרכזית במארסיי.

באירוע האלים נזקקו לטיפול כ-20 אוהדים אנגלים שטופלו בבית החולים בעיר ולמעלה מ-30 נעצרו.

האירוע האלים החמור בין מחנות האוהדים האנגלים לרוסים, היה רק יריית הפתיחה מסתבר לאירועי אלימות נוספים במהלך טורניר הכדורגל כששעות לפני משחק הכדורגל בין נבחרות גרמניה ואוקראינה שייפגשו הערב (ראשון) הפכו רחובות ליל, שם השתיים ייפגשו, לשדה קרב של ממש.

במהלך הקטטות הללו נפגעו 40 אוהדים במרכז העיר, ביניהם גם עיתונאי גרמני, שהגיע לליל לקראת המשחק ונפצע בצורה קשה. במהלך הקטטה הושלכו כיסאות, בקבוקים המכילים אלכוהול ופצצות עשן.

כאמור, באופ"א זועמים על האירועים האחרונים ושם החליטו להגיב באזהרה רגע לפני שינקטו בצעד חסר תקדים. עוד קודם לאירוע האלים בין מחנות האוהדים של גרמניה ואוקראינה, הוציאה הוועדה המארגנת של אופ"א הודעת אזהרה רשמית לנבחרות רוסיה ואנגליה, לפיה אם האלימות של מחנות האוהדים תימשך, הנבחרות הללו יורחקו מהמשך המשחקים בטורניר. צעד חסר תקדים בכדורגל האירופי והעולמי בכלל.

בתוך כך, באופ"א מתכננים להעניש את התאחדות הכדורגל הרוסית על התפרעות אוהדיה שהחלה את העימותים בין מחנות האוהדים כשסעיפי האישום נגד הרוסים יהיו בגין התפרעות הקהל, התנהגות גזענית והדלקת זיקוקים. על פי סעיפי האישום נראה כי הרוסים צפויים לקבל קנס כספי גבוה.

בינתיים, בצרפת מנסים למגר את אירועי האלימות כשהממשלה הודיעה כי לא תאפשר מכירת אלכוהול באזור האצטדיונים במהלך טורניר היורו.

ברוסיה הגיבו אל סעיפי האישום ועל הטענות בדבר מעורבותם הישירה של אוהדי הנבחרת הרוסית באירועים האלימים כששר הספורט הרוסי ויטלי מוטקו אמר כי "לא קרה שום דבר". לדבריו של השר, "ניפחו את הסיפור יותר מדי. עם סיום המשחק, האנגלים היו מאוכזבים מהתוצאה, אך בסופו של דבר לא היה כלום". השר הגדיל ואמר כי למעשה האחריות על האירוע האלים הוא של אופ"א בלבד בשל העובדה כי "הארגון היה לוקה בחסר. חשוב היה להפריד בין מחנות האוהדים".