אזור העקיצה
אזור העקיצהצילום: דוברות הדסה

כאשר פרץ עומר, תינוק בן 7 שבועות בלבד בבכי לקראת חצות, מיהרה סטלה אמו הטרייה לחדרו, משוכנעת כי הבן הצעיר פשוט רעב. את החדר האיר רק אור מהמסדרון.

"ראיתי משהו שדומה לשרוך ליד צווארו של עומר", מספרת סטלה. "כאשר הרמתי את הילד, השרוך זז, הדלקתי אור וראיתי נדל ארסי באורך של כחמישה עשר ס"מ, שחור עם רגליים צהובות ומפחיד מאד".

קראתי לבעלי נעם שהגיע בריצה, הוא הרים את המזרן שהנדל ברח להתחבא תחתיו ונשא אותו החוצה אל הגינה. יחד הפשטנו את עומר. רק כאשר הפכנו אותו על בטנו זיהינו את העקיצה בעורף – שתי עקיצות מקבילות בצבע סגול", תיארה סטלה את הרגע המבהיל, שכל הורה היה חושש ממנו.

המשפחה מיהרה בדרכה לבית החולים הדסה הר הצופים, וכעשר דקות מאוחר יותר קיבלה אותם ד"ר ליה כרם ממיון ילדים בהדסה הר הצופים. "כולם היו רגועים מאד ויעילים", מתארת סטלה. "ברגע שכל סימני החיים נבדקו והתגלו כתקינים נרגענו, אך בשל העובדה כי העקיצה הייתה סמוכה לצוואר, הייתה נפיחות רבה באזור ועומר כל כך קטן ובכה מכאבים ואפילו החל להקיא בהמשך, הוחלט להשאירו לטיפול ולהשגחה".

ד"ר דוד רכטמן יחד עם עומר ואמו סטלה
ד"ר דוד רכטמן יחד עם עומר ואמו סטלהצילום: דוברות הדסה

בבית החולים מציינים כי למרות ניסיונם העשיר בטיפול בנפגעי עקיצות והכשות, פועל יוצא של התוואי הצחיח המקיף את בית החולים לכיוון מעלה אדומים וישובי ים המלח והבקעה, התברר כי אין ממש תקדימים לנשיכת נדל בתינוק – ועוד כזה צעיר.

ההכשה אמנם מכאיבה, אך אינה מסכנת חיי אדם - לפחות לא אדם בוגר, ברוב סוגי הנדלים, אך בתינוק בן 7 שבועות התוצאה יכלה להיות קשה.

ד"ר דוד רכטמן מנהל המרכז לרפואה דחופה בילדים בהדסה הר הצופים סיפר: "אכן, עקיצה של יילוד ע"י נדל ארסי אינה מקרה שכיח, לא נתקלים בו הרבה, אבל ד"ר כרם ניהלה את הטיפול בעומר באופן מצוין. הרופאה והצוות שלה מנעו החמרה במצבו של הילד, תוך הקלה על כאביו ומצוקתו. זאת כמובן גם בזכות התגובה המהירה והעניינית של ההורים. קור הרוח שלהם מנע מבנם סבל מיותר ואנו נשאירו להשגחה עד שנהיה בטוחים שהכל בסדר".

ד"ר רכטמן מוסיף גם עצות כלליות בטיפול בעקיצות כגון אלו: "ראשית יש להרגיע את הנפגע ולפנותו מידית לטיפול רפואי, חבל לבזבז זמן על חבישה או קירור. אסור למצוץ את הארס ובמקרה הצורך ניתן להרגיע כאבים בעזרת אקמול או אופטלגין" .