חשש מהעלאת דופק ולחץ דם?
חשש מהעלאת דופק ולחץ דם?צילום: איסטוק

הפרעות קשב וריכוז הופכות להיות, כך לפחות נראה, חלק בלתי נפרד מחיינו, הן במערכת החינוך והן במערכות המקצועיות והמשפחתיות השונות.

לקראת כנס שיתקיים בתיאטרון גבעתיים ביום שישי הקרוב ויעסוק בסוג זה של הפרעות שוחחנו עם ד"ר גבי וייינשטיין, מומחה לנוירולוגיה ומנהל מרפאה לאבחון קשב וריכוז.

כבר בפתח הדברים מבהיר ד"ר ויינשטיין, אחד המרצים בכנס, כי תשומת הלב הקיימת כיום לתופעת ההפרעות אינה נובעת מעלייה בהיקף התופעה אלא מעלייה ברמת המודעות לה. לדבריו הפרעת הקשב הייתה ידוע והמודעות לה הייתה גבוה לילדים עד לפני כעשרים שנה. עם זאת ברבות השנים התברר שההפרעה קיימת במבוגרים ואף בקשישים.

על היקף התופעה הוא מציין כי מדובר בכעשרה אחוז בילדים וחמישה במבוגרים.

בהמשך הדברים נשאל ד"ר ויינשטיין אם יתר המודעות לתופעה ולצורך למצוא לה פתרונות אינה גורמת להחלשת היכולת להתמודד עם בעיות וקשיים, מאחר וניתן לפתור את הבעיות בנטילת כדור כזה או אחר. לטעמו מדובר בשאלה שניתן להגדירה כחברתית-פסיכולוגית-פילוסופית, ואכן לנגד עיני המטפלים ניצבת השאלה אם נכון לאפשר למטופל להתאמץ כדי להגיע להישגים או שבפנינו בעיה אמיתית הגוררת אחריה תחושת כישלון שאינה מאפשרת לאדם להגיע להישגים אליהם יוכל להגיע עם מעט עזרה. לטעמו המתח בין שני המצבים מביא לעיתים לאיבחון יתר ואף איבחון מיותר. אך עם זאת ישנם ילדים מבוגרים ומתבגרים הנמצאים במצוקה "ובהם אנחנו רוצים לטפל ולא לתת להם לסבול ולהתאמץ כדי להגיע להישגים".

עוד נשאל ד"ר ויינשטיין אודות היכולת להכווין את הפרעת הקשב ליתרון באפיקי חיים שונים, לעיתים ביחידות מסוימות בצה"ל ולעיתים במקצועות שונים. לדבריו אכן קיימת יכולת שכזו והיא באה לידי ביטוי בעיקר בגילאים המבוגרים יותר. בעלי הפרעת קשב מבוגרים יכולים לתעל את ההפרעה ולהפוך אותה ליתרון בעיקר בתחומי המדיה, האמנות והטלוויזיה. זאת מאחר ובאפשרותם לעסוק במספר תחומים ועניינים בו זמנית. עובדה זו מחייבת זהירות באופן הטיפול שכן אין רצון לפגוע במה שניתן להגדירו ככישרון הקיים אצל בעלי ההפרעה לעומת האחרים.

הפרעות הקשב, מוסיף ויינשטיין, באות לידי ביטוי גם אצל קשישים, גם אם נראה למתבונן מהצד שחייהם של אלה עוברים בנחת רוח וללא הקופצנות המאפיינת את בני התשחורת. לדבריו אחד המאפיינים לתופעה הוא פגיעה בזיכרון. מסתבר שלא פעם פגיעה בזיכרון אינה נובעת מהגיל אלא מהפרעת קשב שלא טופלה בגיל צעיר וכעת זו הדרך בה היא באה לידי ביטוי.

הטיפול, מציין ד"ר ויינשטיין, דומה אצל מבוגרים ואצל ילדים, אם כי כאשר מדובר בקשישים יש צורך להיזהר מפגיעת הטיפול התרופתי במערכות הדם בהיותם ממריצים ועשויים להעלות דופק ולחץ דם. "לכן כאשר מדובר באנשים מבוגרים עם מחלות רקע צריך לחשוב מעט יותר לפני שמתחילים טיפול ולשים דברים על המאזניים ולהחליט אם המצוקה והקושי של המבוגר מצדיקים את מתן הטיפול. זה שיקול שמאפיין את הטיפול גם אצל ילדים אבל על אחת כמה וכמה כשמדובר במבוגרים".

ומה לגבי השלכות עולם המסכים שסביבנו לתופעה? האם המסכים המרצדים הללו גורמים לנו קשיי קשב וריכוז? ד"ר ויינשטיין מרגיע: "כאב לשלושה שנמצאים כל היום מול הצג – אני חושב שזו לא תרומה טובה אבל לא בטוח שדווקא לנושא הפרעת הקשב כי ההפרעה טבועה בהם מבחינה כימית ויש בסיס כימי מולד לעניין וכל עניין המחשבים יכול רק להחמיר את המצב מבחינת מילוי היום, אבל לא מדובר במשהו שגורם להחמרת ההפרעה מהבחינה הכימית".