"תאונת גמל היא קטלנית"

דיון סוער בועדת הפנים על תופעת הגמלים המשוטטים בכבישי הדרום: "הנתונים כואבים לכולם - צריך לתת מענה בחקיקה ובהרתעה".

חזקי ברוך - ערוץ 7 , ח' בסיון תשע"ו

ועדת הפנים של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מהיר בסוגיית הגמלים המשוטטים בכבישי הדרום בעקבות תאונת גמלים קטלנית בה נהרגה אשה לפני כשבועיים.

מאיר דויטש, נציג תנועת רגבים הציג בפני הוועדה את נתוני תאונות הגמלים שהתרחשו ב7 השנים האחרונות - כאלף תלונות מדי שנה. "הנתונים כואבים לכולם - כדי לשים קץ לתופעה חייבים לתת מענה בחקיקה ובאכיפה. הצעת החוק שגיבשנו עם חבר הכנסת ונתמכת על ידי עשרות ח"כים, תחייב שיבוב תת עורי, תקבע את נושא העברת הבעלות ותאסור שוטטות גמלים סמוך לצירי התנועה".

חבר הכנסת טאלב אבו ערר טען כי הדיון הוא חלק מרדיפת האוכלוסיה הבדואית, "הגמלים אכן מסוכנים, אבל המדינה אשמה כי היא לא נותנת מספיק שטחי מרעה לבעלים. צריך להפגש עם המגדלים ולהגיע איתם להסכמה".

איש משמר הכנסת, שמעון בוזגלו, שאחיו קובי נהרג בתאונת גמל לפני כשנתיים, דחה את דבריו של חבר הכנסת אבו ערר וקבע כי מדובר בבריחה מהמציאות: "אחי נהרג מגמל שבעליו יהודי. הדם שנשפך הוא אותו דם, העבריינים לא משלמים את המחיר ולא לוקחים אחריות. זו המציאות שחייבים לשנות".

חה"כ שולי מועלם, לשעבר תושבת באר שבע ששימשה כאחות ראשית בטיפול נמרץ ילדים בבית החולים סורוקה, סיפרה מניסיונה בתחום, "כל ניסיון מצידנו לקדם סימון גמלים בחשכה לא צלח. תאונות הגמלים הגיעו שוב ושוב לפתחנו. אי אפשר לומר שהכל תלוי במרעה ולהתעלם מהצורך בסימון תת עורי של הגמלים, ולהבהיר מי בעצם אחראי על כל אחד מהם. יש תקנות שנכתבו בשנת 2008 ומאז לא הגיעו לידי ביצוע. אנשים ממשיכים להיהרג ולהיפצע, והמחיר הוא בלתי נסבל".

למרות ההסכמה על היקף התופעה, הטילו גורמי האכיפה השונים את האחריות, איש על רעהו.

נציגי משרד החקלאות ציינו כי במסגרת פעילות חיסון שקיימנו לגמלים בדרום, סימנו כ-500 גמלים בשבב תת עורי, אולם הסימון איננו חובה וישנם עוד כ-3,000 גמלים שאינם מסומנים, רבים מהם אפילו לא מסומנים בתג אוזן. "יש ריבוי סמכויות אדיר, וגלגול אחריות מגורם אחד למשנהו".

נציג משטרת ישראל ציין, "תאונת גמל היא קטלנית כמעט באופן ודאי. המשטרה מגיעה לאירועים מיד עם קבלת הקריאה. השוטר יכול להפעיל צופר ולסגור את הכביש, אך אין לו את הידע והיכולת לטפל בגמלים. צריך להשקיע בעיקר במניעה".

אורי מלכה מנהל הסיירת הירוקה טען כי פעילות הסיירת נעשית בהתנדבות "למרות שזה לא התפקיד שלנו ולא תחת סמכותנו. יש לנו תחנת הסגר ליד חיפה, אבל יש פה גם בעיה תקציבית - מי יממן את פינוי הגמלים? אין פה סביבת עבודה סטרילית. הנהגים שלנו מאויימים לא פעם על ידי הבדואים".

סיגל מורן, ראש מועצת בני שמעון, הביעה את תמיכתה בהצעת החוק של חה"כ סמוטריץ' ותקפה את המשטרה שלדבריה לא מסייעת לקיום מבצעי האכיפה באופן סדיר ומספק. "המשטרה חייבת לסגור את הכבישים ברגע שמתקבל דיווח על גמלים משוטטים, כפי שהיא עושה במקרה של שמן על הכביש. עדיף שאנשים יחכו בפקק ולא ייהרגו".

איציק צור, תושב כפר רתמים ששכל את בן היישוב בתאונת גמל, אמר כי "מעבר לחקיקה שייקח זמן עד שהיא תצא לדרך, אפשר לפתור את רוב הבעיה בהטמעת המחיר שישלם בעליו של גמל משוטט. בכל מקום שבו התבצע מבצע אכיפה והחרמת גמלים משוטטים הושגה הרתעה ברורה ומובהקת".

אנשי הרשות לבטיחות בדרכים ועמותת אור ירוק סקרו את האלמנטים הבטיחותיים שקיימים בשטח ואת הצורך בהוספת תאורה וגידור.

יו"ר הוועדה דודי אמסלם קבע כי יתקיים דיון מעקב בעוד שלושה חודשים במהלכו יצטרכו כלל הגורמים להוכיח פעילות אכיפה מובהקת. אמסלם הוסיף כי על משרד החקלאות לבחון את הגדלת שטחי המרעה לצד הסדרת התקנות.