חוטים וקשרים
חוטים וקשריםצילום: מאיה גלפמן

בכל יום ובכל מקום אנחנו פוגשים חוטים – משרוכי הנעליים ועד כבלי החשמל.

החוטים עומדים במרכזה של תערוכה חדשה במוזיאון ישראל הכוללת ציפורים מחוטים, קרני אור מחוטים, חבל וירטואלי שתלוי בין שני בניינים ועבודות רבות נוספות של אמנים מישראל ומחו"ל.

התערוכה החדשה לכל המשפחה מאפשרת לילדים להתבונן באמנות עכשווית דרך פריט פשוט אותו הם מכירים מחיי היומיום – חוט, ולגלות באמצעות האמנות משמעויות רבות ומפתיעות בפריט כה בסיסי.

כשנכנסים למערת החוטים הענקית שטוותה האמנית עדנה אוחנה בכניסה לתערוכת "חוטים וקשרים", מבינים כמה החוט, בצורתו הבסיסית, הקווית והפשוטה, יכול להפתיע. מי ששוהה במערה מרגיש כמו בתוך קורי עכביש או לחילופין בקן ציפורים סבוך כשחוטים פשוטים מקיפים אותו מסביב ויחד יוצרים מקום מוגן ומורכב. תערוכה חדשה באגף הנוער במוזיאון ישראל מאפשרת לכל המשפחה, מבוגרים וילדים כאחד, לחוות ולהבין אמנות עכשווית, לראות חיבורים וקשרים אמיתיים ומטאפוריים, והכל מבעד לאותו פריט בסיסי ומוכר.

התערוכה מציגה, באמצעות האמנות, את עולם החוטים הקושרים את חיינו, מהחוט הראשון– חבל הטבור, דרך חוטי תפירה, חוטי צמר, חוטי ניילון, חוטי חשמל ועד לעולם הווירטואלי של המחשב והקשר האל-חוטי. כל החוטים הללו זוכים לטיפול אמנותי מפתיע ועוברים למרכז הגלריה.

חוטי קשירה של מפרשיות שנמתחו בין שני קצוות בגלריה, נראים כמו מפל של קרני אור, ועליהן מרחפים יצורים שונים מעל לראשי המבקרים. חבלים ושקי יוטה העשויים חוטים יוצרים סעודה משפחתית שבה כל הכלים תלויים מהתקרה ומרחפים ללא שולחן באופן שמעורר סקרנות על הרקע של היצירה. גם החוטים הפחות נעימים, כמו קורי העכביש, מקבלים מקום של כבוד בגלריה.

התערוכה מזמינה את המבקרים להיות חלק פעיל מהיצירות. ילדים ומבוגרים יוכלו להביע משאלה ולקשור חוט של צמר צבעוני לעץ מיוחד ולקוות שיתגשמו. מי שחלם ללכת על חבל המתוח בין גורדי שחקים, יוכל להגשים זאת בתערוכה.. ערסל חוטים וחבלים שיצר האמן ארנסטו נטו, מחזיר את המבקרים לחבל הטבור ומעניק הרגשה של ישיבה ברחם אנושי.

התערוכה תלווה בפעילויות באגף הנוער וברחבי המוזיאון כולו ובהן מבוך ענק שמוקם בימים אלה עשוי כולו חוטים וחבלים, ובתוכו יוכלו הילדים ללכת על גשר חבלים, לטפס, ללמוד קשרים מיוחדים, למשוך בחבלים המפעילים מנגנונים שונים, ולהשתתף במלאכת אריגה משותפת.

והחודש גם פסטיבל "LIVE במוזיאון": המוזיקאים הישראלים הגדולים מופיעים בין שכיות החמדה של אחד מגני הפסלים היפים בעולם במחיר כרטיס למופע - חוויה של ביקור במוזיאון.