הקבינט חשש מהחלטה על תגובה דרמטית. נתניהו בביקור בזירת הפיגוע בשרונה
הקבינט חשש מהחלטה על תגובה דרמטית. נתניהו בביקור בזירת הפיגוע בשרונהצילום: קובי גידיאון, GPO

מסקנתם הייתה שהפעם לא היה זה פיגוע יחידים, אלא פיגוע מורכב יותר המצריך תכנון ושיתוף פעולה עם גורמים נוספים, לצורך הסעת המחבלים, ארגון הציוד וההצטיידות בכלי נשק.

ההערכה במערכת הביטחון הייתה שהפיגוע מלמד כי בצד פיגועי היחידים הספונטניים, במסגרת מה שמכונה על ידי הרשות הפלשתינית "התנגדות עממית", נעשים מאמצים לבצע פיגועים מורכבים יותר, מקצועיים יותר, שמטרתם לפגוע במספר רב של בני אדם.

היה זה פיגוע הירי השני שבוצע מאז תחילת חודש הרמדאן, ופיגוע שלישי בתל אביב בשנה האחרונה. הפיגוע בוצע לאחר שבחודשיים האחרונים חלה ירידה ניכרת במספר הפיגועים בגל הטרור שהחל בחודש תשרי.

שני המחבלים שביצעו את הפיגוע הם מחמד אחמד מוסא מח'אמרה וח'אלד מחמד מוסא מח'אמרה, בני 21, בני דודים תושבי הכפר יטא בהר חברון, שניהם שוהים בלתי חוקיים ללא עבר ביטחוני. ההערכה היא שהשניים הגיעו לישראל בעזרת סייען שהסיע אותם מאזור הר חברון. על פי מנגנוני הביטחון הפלשתיניים, הם נעדרו מבתיהם במשך יומיים לפני ביצוע הפיגוע.

בישיבת הקבינט שהתקיימה ביום חמישי שעבר, בבוקר שלמחרת הפיגוע, לא התקבלו החלטות מהפכניות. עמדתם המסורתית של השב"כ ופיקוד המרכז היא שתגובה קשה מדי תכניס את השטח לסחרור מחודש, ועוד בימי חג הרמדאן. מסיבה זו גם נמנעה ישראל מפגיעה קולקטיבית באוכלוסייה הפלשתינית. העובדה שבראש משרד הביטחון עומד שר חדש לא הביאה לשינוי המדיניות והתפיסה שמובילים השב"כ וצה"ל. היעד העיקרי היה לאשר פעולות שיסכלו פיגועים נוספים, ובעיקר להחזיר את הרגיעה לשטח. תגובת מערכת הביטחון התמקדה בכפרם של המחבלים, יטא. כוחות הביטחון פעלו בכפר בלילה שאחרי הפיגוע, סרקו את בתי המחבלים, תחקרו את בני המשפחה ועצרו כמה חשודים.

על פי החלטת הקבינט, הורה מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי להקפיא 204 היתרי כניסה לישראל שניתנו לבני משפחותיהם של המחבלים. כמו כן הוקפאו 83,000 היתרי כניסה לישראל שהוענקו כמחווה לרגל חודש רמדאן למטרת ביקורי משפחות, והוקפאו אישורי הכניסה של תושבים מרצועת עזה לתפילות בהר הבית. בנוסף לכך הוחלט לשקם את גדר ההפרדה הפרוצה בדרום הר חברון, אם כי ספק אם המחבלים עברו דרך פרצות אלו, וספק גדול יותר אם מעשה כזה יועיל בסיכול פיגועים נוספים בעתיד.

השבוע הודיע משרד הביטחון כי הכיר באילנה נבעה, אחת מקורבנות הפיגוע במתחם שרונה, כנפגעת פעולות איבה. נבעה לא נפגעה מהירי, אלא מתה מדום לב שבו לקתה במהלכו. בעקבות ההחלטה תקבל משפחתה של נבעה את מלוא הזכויות המגיעות לה על פי חוק נפגעי פעולות איבה.