למתוח את הגבול
למתוח את הגבולצילום: fredrikarnell | iStock

ליאור אלמליח | גרסת כיסוי | אליך אקרא י-ה

קובי אוז יצא כבר מזמן ממגירת היוצר הישראלי מ'טיפקס', המתבגר והמורד בכללי המשחק המוזיקליים. היום הוא במקום אחר, זוכה בפרסים, משתתף בטקסים, יוזם מחאות ואחד מסמלי השלום, המזרחיות והשילוב בין הקטבים של חברה הישראלית.

כעת הוא יוצא בפרויקט חדש המאגד פיוטים שונים, מוכרים יותר ופחות, באריזה ישראלית, רוקנרולית וזורמת לאוזן הממוצעת.

על שרביט הביצועים מגיע הפייטן המרוקאי ליאור אלמליח שתוך שנים מעטות התקדם ועלה בקצב מסחרר וכיום נחשב לאחד ממובילי הז'אנר הפיוטי-מרוקאי.

הפיוט הראשון בסדרה, 'אליך אקרא י-ה', מוכר לכולנו מזמירוני השבת וזכה עד כה לעשרות ביצועים והתייחסויות, אבל היום, נדמה כי הוא מקבל לראשונה יחס מחצוצרות, מגיטרות חשמליות, מגיטרות באס ומפס-קול ישראלי. שילוב מבורך.

JEW2 | חדשיר | עכשיו או לעולם לא

ושעדיין יקראו לזה מוזיקה יהודית?

אין ספק שההרכב 'JEW2' מוכשרים. העיבודים, הקצב, הסגנון, השירה, המוזיקה – הכל מהפנט. השאלה היא התוכן.

קחו את השיר החדש המצורף כאן, הכל כיף, הכל טוב, אבל מה הולך פה?

המילים לא מובנות, בטח לא ההקשר ביניהן, חצאי משפטים, הברות, מסרים. כלום לא ברור. עם מה אנחנו יוצאים מהשיר? כנראה בעיקר עם קצב טוב וכמה חרוזים מוזרים ("עם ישראל חי", וכנגדו "ועוד אבינו חי"). אה, וקליפ ממש מגניב ומודרני.

הגדילו לעשות החבר'ה וכשהם מתכננים מה ישירו כשהמשיח יבוא, הם השמיעו את 'ברוך הבא מלך המשיח' המיתולוגי לכמה שניות, לפני שעצרו אותו ואמרו – "לא זה! מוזיקה יהודית! עדכנית!" ומיד חוזרים לזמר "ביט ביט ביט ביט". אחלה יידישקייט.

וכאן אנו חוזרים לשורה של חנן בן ארי, מי שהעז למתוח לקצה את הגדרת המושג 'מוזיקה יהודית'. אך נדמה ש-JEW2 כבר מתחו את גומיית הז'אנר יותר מידיי, עד שנקרעה.

אם כבר עברתם את גילאי 'בני עקיבא', אתם לא בקטע של מסרים וכאלה, ובא לכם רק לכייף – זה מוקדש לכם:

נסים ברוך | חדשיר | מחכים

אם יש צורה וצבע לתפילה, כך זה נראה.

בסערת רגשות, בזעקה, בדמעות ובלי טיפת ציניות, שר נסים ברוך על הגאולה.

זהו לא שיר רגיל, לא משהו שמעביר את הנסיעות ולא מוזיקת מעליות. 'מחכים' מעביר תחושות, צמרמורות, חוויה רוחנית לא פשוטה.

שילוב תפילות מכל העולם ומכל השפות על רקע השיר (הדי מונוטוני בלחנו) מוסיף את הנופך הדרמטי והופך את מיעוט כלי הנגינה ובסיסיות העיבוד לרקע ממלא אוזניים ועשיר בכוונות.

מחכים לאלבום, נסים.

שבת שלום!

עוזיאל.