רה"מ נתניהו בפתח ישיבת הממשלה

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת ראש הממשלה להקצאת תוספת של כ-82 מיליון שקל לישובים ביהודה ושומרון.

בתחילה סוכם על כ-70 מיליון שקלים אולם משרד התחבורה הסכים לתוספת של סכום נוסף, כדי לבנות עמודי תאורה.

הכספים יועברו על ידי מרבית משרדי הממשלה מתקציבם השוטף.

במסגרת זו יקצה משרד הפנים מענק חד פעמי מיוחד של 15 מיליון שקלים לרשויות המקומיות בשטחי יו"ש, לאור ההוצאות המיוחדות שיש להם בשל המצב הביטחוני. משרד החקלאות יעביר 10 מיליון שקלים להסבת מבנים זמניים בהתנחלויות למבני קבע ולשיפוץ מבני ציבור.

משרדי הבריאות, החינוך ורווחה יקצו 12 מיליון שקלים, בפריסה על פני 3 שנים, להפעלת מרכזי חוסן בהתנחלויות, לטובת חיזוק היערכות הישובים לחירום ולמתן מענים פסיכו-סוציאליים.

בנוסף משרד הרווחה יקצה 6 מיליון שקלים לתגבור פעילות הרווחה בשטחי יו"ש.

שני משרדים, לשוויון חברתי וכלכלה, יסיעו לעסקים קטנים ובינוניים, בסכום של חצי מיליון שקל, להרחיב את פעילותם. משרד התיירות יסיע לפיתוח ענף התיירות בישובים היהודים ביו"ש ב-5.5 מיליון שקלים.

בנוסף, לאחר שנים רבות בהן נכשלו ניסיונות הממשלה לאפשר תקצוב להקמת בתי מלון ביהודה ושומרון, אישרה הממשלה את הצעתו של שר התיירות יריב לוין, לפיה ייתן משרד התיירות מענק מנהלי בגובה 20% מעלות ההקמה של בית המלון.

המענק המנהלי המוצע ישווה לראשונה את המענק הניתן ביישובים בתוך הקו הירוק, המופיעים במפת חוק עידוד השקעות הון ליישובי יהודה ושומרון, שעד כה לא זכו למענק דומה - בין היתר, בשל העובדה כי כי החוק בנושא אינו חל על יהודה ושומרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי מדובר ב"התגייסות של משרדי ממשלה רבים למען התושבים שם, וזה בחיזוק הביטחון, סיוע לעסקים קטנים, עידוד התיירות ועוד".

שר הרווחה חיים כץ אמר לאחר אישור התקציבים המיוחדים, "התגבור התקציבי הכרחי לחיזוק ההתיישבות והוא יתרום רבות לחוסנם של התושבים. מחובתנו לדאוג ליישובים שנמצאים בקדמת המאבק בטרור ומתמודדים בגבורה עם אתגרים ביטחוניים וחברתיים מורכבים".

בנוסף אישרה הממשלה את הצעת שר התחבורה ישראל כץ לכך שהממשלה תנחה את משרד התחבורה להקצות לתוכנית הסיוע 10 מיליון שקלים לתוספת תאורה על חשבון תקציב המשרד.

שר התחבורה כץ אמר בדיון כי לא יתכן שנושא חיוני ומציל חיים כמו התאורה בצירים לא יכלל בהחלטה ולכן הציע שהממשלה תסמיך אותו לבצע זאת מתקציבו.

השרה מירי רגב הגיבה גם היא. "אני מברכת על החלטת הממשלה להעברת תקציבים ליו"ש ושמחה לקחת חלק בתנופת ההתיישבות. השנה נראה הרבה יותר מתקני ספורט וארועי תרבות עשירים ברחבי יהודה ושומרון. ההתיישבות לא באה על חשבון הפריפריה, אמשיך ואלחם על הנגשת התרבות והספורט בכל הארץ - בפריפריה, בשכונות, ביהודה ובשומרון, במגזר הערבי והלא יהודי כאחד".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', מיוזמי המהלך אמר, "מדובר בהחלטה חשובה שמשקפת את המחויבות של הממשלה לחיזוק ההתיישבות והמתיישבים. ההתיישבות ביהודה ושומרון ניצבת כבר שנים בחזית הביטחונית וכך גם בגל הטרור הנוכחי. החוסן ויכולת העמידה של המתיישבים הם אינטרס לאומי ראשון במעלה והם מקרינים על החברה הישראלית כולה".

"עמלתי בחודשים האחרונים ביחד עם מנכ"ל משרד רה"מ ועם מרבית משרדי הממשלה על ההחלטה הזו שכוללת חבילת סיוע משמעותית. העבודה החלה סביב הקמת מרכזי חוסן קהילתיים בדומה לקיים בעוטף עזה וב"ה הלכה והתרחבה לסיוע כולל לתושבי יו"ש בעקבות המצב. למאמץ נרתמו רוב שרי הממשלה", הוסיף סמוטריץ'.

הוא ציין כי "ההחלטה היום לא הייתה מתאפשרת ללא ההובלה של ראש הממשלה וללא עזרתם הנחושה של מנכ"ל משרד רוה"מ וראשי מועצות ביו"ש שליוו את התהליך לאורך כל הדרך".