מקווה
מקווהצילום:אורי לנץ, פלאש 90

במסמך תגובה רשמי לבג"ץ אשר הועבר הבוקר (רביעי) על ידי פרקליטות המדינה בשם מועצת הרבנות הראשית ובשם המשרד לשירותי דת, נכתב שחור על גבי לבן כי הרבנות הראשית לא תחייב נוכחות של בלנית בעת טבילת נשים במקוואות.

"הטובלת תוכל להחליט עבור עצמה אם לפעול בהתאם לכלל הלכתי זה (טבילה עם בלנית), לרבות טבילה לבדה או בנוכחות חברה, והמועצה הדתית ועובדיה לא יַתנו את הטבילה בנוכחות בלנית בשעת הטבילה", נכתב.

בכך מקבלת המדינה למעשה את הדרישה שהוצגה בעתירה של ארגון 'עתים' ומבקשת לפיכך מבג"ץ לדחות את העתירה בשל התייתרותה.

במסמך מובהר לצד זאת כי עמדתה ההלכתית של מועצת הרבנות הראשית היא כי יש להעמיד בלנית במהלך הטבילה. לצורך זאת בכוונת הרבנות להורות למועצות הדתיות להציב שלט שיבהיר את עמדתם ההלכתית.

"עמדת המשיבים היא כי על המועצה הדתית להעמיד לרשות הטובלות את שירותיהן של בלניות, בהיות נוכחותן נחוצה ונדרשת לפי עמדת הרבנות, ואף לפעול לתליית שלטים במקוואות אשר יתארו את פסיקת הרבנות הראשית לפיה חלה חובה הלכתית בנוכחות בלנית בעת הטבילה", נכתב בתשובה לבג"ץ.

הפרקליטות מציינת עוד במסמך כי עמדה זו הושגה לאחר שהתקיימו בנושא "מספר ישיבות במשרד המשפטים בנוכחות נציגי הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, ובכלל זה, ישיבה אצל היועץ המשפטי לממשלה. בישיבות אלה, עלה כי יש קושי משפטי לא מבוטל להתנות את הטבילה במקוואות בנוכחות בלנית".

בשם הרבנות הראשית חתם על המסמך הרב ישראל הנאו, המשמש כמנהל לשכתו של הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב דוד לאו.

בכך מגיעה לסופה סאגה של כשלוש שנים, אשר בשיאה, בחודש יולי 2015, הוגשה העתירה על ידי ארגון 'עתים' בשם 13 נשים. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אלעד קפלן ועו"ד שרה וינברג מהמחלקה למדיניות ציבורית בארגון, ובשיתוף פעולה עם הארגונים 'ירושלמים' ו'אדוות'.

העותרים דרשו כי בג"ץ יורה למשרד לשירותי דת לחייב את המועצות הדתיות בקיום "נוהל שמירה על צנעת הפרט של ציבור הטובלות" שפורסם לפי דרישת הארגון באפריל 2014 וכן להורות למועצות הדתיות לאפשר טבילה ללא בלנית, במקרה שנשים דורשות זאת.

למרות העמדה התקדימית של הרבנות, יתקיים מחר דיון בבג"ץ בעתירה זאת לנוכח עמדת המועצה הדתית בירושלים, אשר הייתה אחת המשיבות בעתירה, המתנגדת לאפשר טבילה ללא בלנית.

בעמדה שהגישה המועצה הדתית לבג"ץ נכתב כי "מקוואות הטהרה אינם בגדר בתי מרחץ, אלא מתקנים אשר כל תכליתם להביא לידי טבילה כשרה, וזו צריכה להיקבע על ידי בלנית המוסמכת לקבוע זאת".

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', ברך על הודעת הרבנות הראשית, "אין פה מנצחים ואין פה מפסידים. במקרים הזה כולם ניצחו, גם הנשים הטובלות וגם הדת. אני רוצה לברך את הרבנות הראשית על שגילתה גמישות והבנה לרחשי הלב של נשים רבות שרוצות לטבול במקוואות ובכך קרבה אותן ועוד רבות כמותן אל המצווה החשובה הזאת.

''הרבנות הלכה במקרה זה בדרך מסורת ישראל המעדיפה את כוח ההיתר על פני כוח האיסור, מסורת זו היא ששמרה במשך הדורות על הקהילה היהודית מאוחדת ומגובשת ואנו מאמינים שהיא המפתח לחיבור מחודש בין החברה הישראלית לבין היהדות", הוסיף הרב פרבר.

הרבנות הראשית לישראל מסרה בתגובה: "ברצוננו להבהיר שהעמדה המשפטית שנקבעה ונכתבה בתשובת הפרקליטות לבג"ץ, לפיה נשים יוכלו לטבול שלא בהתאם לדרישות ההלכה - הינה עמדה משפטית של פרקליטות המדינה".

עוד נמסר "הרבנות הראשית לא שינתה ולא תשנה בכהוא זה את עמדתה שניתנה בעבר וקיבלה משנה תוקף נוסף במהלך ישיבות המועצה האחרונות, לפיה הטבילה צריכה להיעשות בנוכחות בלנית ומועצת הרבנות הראשית אף נתנה פתרונות המכבדים את פרטיות האישה. ככל שהטובלת בוחרת לטבול שלא בהתאם לכללי הלכה, בידה לטבול גם ב'בריכת שעשועים', שכן טבילתה לבטלה".