מאגר מים
מאגר מיםפלאש 90

האם תושבי יו"ש יאלצו בקיץ הקרוב להיעזר בחלוקת מים במיכליות? מדובר בתסריט בהחלט לא דמיוני, על רקע ההודעות שמקבלים לאחרונה תושבי גב ההר על הפסקות מים בעיקר בשעות אחר הצהריים.

נראה ששילוב של תשתיות לא מספקות, צריכות גבוהות של מים - וראשי מועצות שלא הגדילו את בריכות האיגום הביאו לקטסטרופה.

מנכ"ל היישוב שילה, יהודה הנדלר, אומר לערוץ 7 כי מדובר בבעיה חמורה. "אספקת המים ירודה מאוד הן לתושבים והן לחקלאים, אין מספיק מים בבריכות ובמגדלים, בעיקר בשעות אחר הצהריים, רק לקראת עשר בלילה המפלסים מתאוששים".

לדבריו חברת מקורות לא מצליחה לספק את הביקושים, "בכל ישוב יש מגדלי מים שאוגרים את המים של מקורות, ואם חברת מקורות לא מצליחה לספק את המים המפלס יורד. כמות הקידוחים היום לא מצליחה לספק את המים לישובי גב ההר, מאלון מורה ועד לשילה.

"הקיץ הזה הוא מהחמים ביותר ולכן השילוב הזה בעייתי. לכולם יש רצון טוב לפתור את הבעיה, מדברים על חיבור יו"ש למוביל הארצי אבל זה פתרון של שנים. ייתכן שנצטרך לקבל מים במיכליות למקומות הבעייתיים".

הנדלר מתאר קשיים גדולים אצל החקלאים. "יש כאן שדות שמתייבשים. החקלאים פותחים את השיבר ואין מים. אנחנו סבורים שבאחריות רשות המים והזרוע הביצועית שלה - מקורות, להפוך כל אבן ולחשוב איך פותרים את המחסור הזה. אנחנו צריכים לקבל מים כמו כל אזרחי ישראל - באותה עוצמה ובאותה כמות. בשבוע הבא מבקר כאן שר התשתיות ואנחנו מקווים שיצא מזה טוב ונוכל לצאת מהמשבר".

בחברת מקורות אומרים לערוץ 7, כי מי שאמור להחליט על חיבור יו"ש למוביל הארצי או על קידוחים נוספים זו הממשלה ורשות המים. בשיחה עם דובר רשות המים אורי שור, הוא אומר שאכן יו"ש אינה מחוברת לאספקת המים הארצית - ואין ספק שיש כעת מצוקה בקידוחים הקיימים.

לטענתו הקיץ החם והעלייה בביקושים גרמה לירידה בכמויות המים המאוגמות בישובים. לדבריו, אנשי יחידת ביטחון המים של רשות המים נמצאים בשטח ומסייעים בחלוקה של מים כולל באמצעות מיכליות ומיכלים ניידים.

שור הסביר כי החלטה על קידוחים חדשים היא עניין של חודשים וטעונה אישורים של ועדות קידוחים וגם סוגיית החיבור למוביל הארצי אינה משהו שניתן לביצוע מיידי.

דובר רשות המים הדגיש כי כל החלטה על הגדלת התשתיות ביו"ש דורשת אישורים של ועדות המים המשותפות עם הפלשתינים, שמטרפדים לדבריו כל דבר, למרות שהם פוגעים בכך גם בעצמם. הוא הביע תקווה שלמרות הקשיים רשות המים ומקורות יצליחו לספק את מירב הפתרונות למשבר.