ניידת משטרה. החוקרים יצטרכו לפעול מהר יותר
ניידת משטרה. החוקרים יצטרכו לפעול מהר יותרצילום: אנה קפלן, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד תפיץ תזכיר חוק להגבלת חקירה וסוף לסחבת בעבירות עוון ופשע, במקרים שרשויות החוק החלו לחקור כעבור זמן רב.

נכון להיום, התיישנות על עבירות עוון ופשע מתאפסת אם מתבצעת במהלך שנות ההתיישנות פעולת חקירה בעניין.

כך, למשל, בהתאם לחוק הקיים בעבירת פשע שההתיישנות עליה היא 10 שנים, אם כעבור 9 שנים בוצעה פעולת חקירה, "מונה ההתיישנות" מתאפס ומתחילה הספירה מחדש. פתיחת ההליך היה למעשה פרצה בלתי מוגבלת של תקופות ההתיישנות.

על פי התזכיר החדש, יוגבל פרק הזמן הנוסף. להארכת ההתיישנות, לתקופות של בין 3 ל-5 שנים בלבד, במקום תקופה בלתי מוגבלת כפי שהיה עד עכשיו. זאת, למעט בנסיבות שבהן ההתיישנות תושהה: אדם בחו"ל ואי אפשר לחקור אותו, עד מרכזי בחו"ל, הליכים של שימוע שאינם תלויים במשטרה יש כמה חריגים – התקופות לא נספרות.

ביחס לעבירת רצח, קובע תזכיר החוק כי כלל לא תחול עליה התיישנות בכלל, כפי שקיים בהרבה מאוד מדינות בעולם.

באשר להתיישנות עונשים, לאחר שאדם הורשע, נקבע בתזכיר כי ההתיישנות על עבירות פשע תוארך ל-30 שנה במקום 20 שנה הנהוג כיום, וגם במקרה זה לא תהיה התיישנות על עבירת רצח.

שקד אומרת כי "הגבלת זמני חקירה שמה סוף לסחבת בטיפול בהליכים פליליים וקובעת שחקירת נאשמים לא תקטע את מרוץ ההתיישנות. מה שקרה בפועל עד היום הוא שחקירות לא הוגבלו בזמן והפכו את העבירות לבלתי מתיישנות ואנשים נותרו בחזקת נאשמים למשך תקופות ארוכות. הצעת החוק שמה קץ למצב האבסורדי ומגבילה את משך החקירה ובה בעת יוצרת איזון ונותנת כלים ופרק זמן ארוך לרשויות לעשות את עבודתן".