הפרדה ברורה. יואב קיש
הפרדה ברורה. יואב קישצילום: דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכנסת חה"כ יואב קיש (ליכוד), הודיע היום (חמישי) כי הוא יוזם הצעת חוק שמטרתה לקדם הפרדת רשויות בין הרשות המחוקקת לשופטת.

ההצעה תאסור על חברי כנסת או מפלגות המיוצגות בכנסת להגיש עתירות לבג"צ לגבי החלטות שנתקבלו בכנסת ישראל.

הרקע להצעת החוק הוא מה שמגדיר קיש התגברות התופעה בה חברי כנסת שלא צלחו את ההליך הדמוקרטי בכנסת ישראל פונים לבג"ץ בתקווה לקבל הכרעה שונה מזו שנקבעה על פי המנדט שניתן לחברי הכנסת מקהל הבוחרים.

לטענתו לרוב הפנייה מגיעה ממילא כחלק מרשימת עותרים ארוכה ומשמשת רק לצורך כיסוי תקשורתי לטובתו של אותו ח"כ. הצעת החוק תעלה כבר ביום שני הבא לוועדת הכנסת ולאחר אישורה הצפוי אמורה לדלג על ועדת השרים לחקיקה ולעלות ישירות להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

בין היתר נסמכת הצעת החוק על חוות הדעת של נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, שבמסגרת פסק הדין בנושא חובתה של המדינה להסדיר את נושא ייצוא הגז בחקיקה ראשית אמר בהתייחסותו לתופעה כי היא "בהחלט מעוררת דאגה".

בנוסף טען כי עתירות מסוג זה מוגשות לעתים על חשבון דיון ציבורי מקיף מה שמביא לא אחת ל"פגיעה במעמדה של הכנסת".

לדברי קיש, "המצב שבו חברי כנסת ומפלגות אשר הפסידו בהצבעות בכנסת פונים לבג"ץ כמסלול 'עוקף כנסת', מפגין זלזול מוחלט בהחלטות דמוקרטיות ולגיטימיות ובעצמאותה של הכנסת, אפעל להפסיקו. מטרתי לפעול לחיזוק מעמדה של כנסת ישראל והעיקרון הדמוקרטי של הפרדת הרשויות ובכוונתי לשים סוף לתופעה זו".

הצעת החוק שתעלה לדיון בוועדת הכנסת, מחריגה מקרים בהם חברי כנסת פונים לבג"ץ לגבי ענייניהם הפרטיים בהם יותר לחברי הכנסת לפנות לבית המשפט העליון.

חה"כ קיש מסביר "ההפרדה צריכה להיות ברורה, חברי הכנסת יכבדו את בית המחוקקים וימצו את ההליך הדמוקרטי ברשות בה נבחרו לשרת את העם. בעניינם הפרטיים חברי הכנסת יוכלו לעתור לבית המשפט העליון כאחד האדם".