"לא רק תרם כסף, אלא היה גם שותף אמיתי בעשייה". ד"ר ארווינג מוסקוביץ' ז"ל
"לא רק תרם כסף, אלא היה גם שותף אמיתי בעשייה". ד"ר ארווינג מוסקוביץ' ז"לצילום: ישראל ברדוגו

יש פער נדיר בין ההשפעה האדירה שהייתה לנדבן ד"ר ארווינג מוסקוביץ' ז"ל על מדינת ישראל וגבולותיה, ובין גודל צניעותו.

האיש שדאג כל כך לארץ ישראל ופיתח אותה, הובא בתחילת השבוע למנוחות בהר הזיתים בירושלים, כמעט בלי הד תקשורתי.

"ראשי ממשלות היו אצלו בני בית"

מוסקוביץ' התפרסם בישראל בשל תרומותיו הגדולות לרכישת בתים מערבים במזרח ירושלים ולטובת מאבקים של הימין על ארץ ישראל. אולם קרן מוסקוביץ' פועלת בכל העולם, וגם בישראל תחומי התרומה היו מגוונים, וכללו את עולם התורה, שהיה חשוב מאוד למוסקוביץ', מפעלי חסד ועוד.

חבר הכנסת לשעבר יעקב כץ (כצל'ה), מהישראלים הראשונים שפגשו את מוסקוביץ', מונה אותו ברשימה אחת אחרי הרצל, ז'בוטינסקי, בן-גוריון ובגין - לא פחות: "מוסקוביץ' ניצח את כל הממשלים האמריקניים – קיסינג'ר, שלזינגר, בייקר, פאוול, קונדוליסה רייס, אולברייט, קלינטון, מיטשל ואינדיק, יו ניים איט. הם השקיעו מיליארדים בזה שאנחנו ניסוג בחזרה לגבולות 67', והוא עם המעט שיש לו, פעל את ההפך. אם היום יש לנו 800,000 יהודים מעבר לקו הירוק, זה הניצחון הגדול של מוסקוביץ'. כל העולם נלחם נגדנו, ומוסקוביץ' ניצח את כל העולם כשליח של בורא עולם".

כצל'ה מספר כי השפעתו הגדולה של מוסקוביץ' הייתה בין השאר בזכות קשריו עם פוליטיקאים בכירים ביותר בימין: "הראשון שעזר לנתניהו ב‑95'‑96' זה מוסקוביץ'. הוא בן בית אצל מוסקוביץ'. אולמרט בן בית אצל מוסקוביץ' ואריק שרון היה בן בית אצל מוסקוביץ'. ד"ר מוסקוביץ הוא עמוד התווך שעומד מאחורי כל המפעל הציוני הענק הזה של הישארותה של ארץ ישראל בידינו. כולם היו בניו. אין אחד שלא גדל אצל ד"ר מוסקוביץ'".

כצל'ה מעריך כי מוסקוביץ' תרם לאורך השנים מאות מיליוני דולרים בכל רחבי ישראל, למוסדות תורה, חינוך וחסד. אך מתברר שהאיש לא רק תרם סכומים גדולים, אלא היה שותף אמיתי. יושב ראש עמותת עטרת כהנים, מתי דן, אחד המקורבים למוסקוביץ', מספר כי פרט לכספים, האיש פשוט לקח אחריות: "במילה אחת - הוא החזיק את האלונקה יחד עם כולם. הוא לא התנשא על אף אחד. אין לו אנשי אמון. הוא בעצמו עושה הכול. הוא רושם הכול כמו רופא. כמו שכתוב שמצוות יישוב הארץ זה בגופו, הוא רצה בעצמו לעשות. לא לצאת ידי חובה ולתת תרומה, ואני אמשיך את חיי. היינו יושבים איתו בלילות עד שלוש-ארבע לפנות בוקר על כל פרט".

למרות פעילותו הרבה של מוסקוביץ' בישראל, הוא לא פרסם את מעשיו, ניהל אורח חיים צנוע והתחמק מכל קשר עם כלי התקשורת. מתי דן מסביר את מניעיו של מוסקוביץ': "הוא רק רצה דבר אחד - לא להחמיץ את ההזדמנות שניתנה מהקב"ה בארץ ישראל. ככה הוא התייחס לכל רכישה ולכל גאולה". לדברי דן, מוסקוביץ' ברח מהתקשורת: "הוא לא פחד מאיש. הוא עשה את מה שהוא מאמין, לשם שמיים. לא עניין אותו פרסום. הוא לא רצה שייראה שהוא עושה משהו בשביל פרסום".

הגוף בחו"ל, הנשמה בישראל

מוסקוביץ' נפטר ביום חמישי שעבר בגיל 88 בביתו שבפלורידה. הוא גדל במשפחה ענייה בעיר מילווקי שבמדינת ויסקונסין, תשיעי מבין שלושה עשר ילדים. לדברי מתי דן, לילדותו של מוסקוביץ' הייתה השפעה גדולה על פעילותו הציונית: "הוא סיפר שגדל עם אנטישמיות, ואחרי זה ראה את השואה. הוא גדל על המסקנות של השואה, והוא הבין שאין לנו עתיד אלא בארץ ישראל. הוא קיבל חינוך של אהבת המשפחה, ואחר כך אהבת האומה. זה היה בדנ"א שלו".

מוסקוביץ' למד רפואה, שימש כרופא, ולימים הקים רשת בתי חולים ובתי אבות. גם בתי הימורים הוא ניהל, כשחלק מהרווחים הועברו למטרות צדקה. לדברי כצל'ה, עסקיו הרבים גרמו לו לא לעלות לישראל: "הגוף שלו היה בחוץ לארץ, אבל הוא היה איתנו כל הזמן. הוא היה כל כולו עשרים וארבע שעות ביממה בארץ ישראל". מתי דן מספר כי אחת העסקאות שביצעו נתקעה, ומוסקוביץ' חזר לארצות הברית וביקש שיעדכנו אותו. כשנחת דיווחו לו שהעסקה נסגרה, והוא עלה מיד על מטוס חזרה לישראל.

בני משפחתו של מוסקוביץ' יושבים שבעה במלון רמדה בירושלים. צ'רנה אשתו מכונסת באבלה, וכמו בעלה לא רוצה להיחשף בתקשורת. היא שותפה מלאה למעשי הצדקה שלו, כפי שמספר כצל'ה: "היא חלק אינטגרלי של כל העשייה. הוא ואשתו ביחד זה נשמה אחת. צריך לברך אותה שתאריך ימים עד מאה ועשרים, כי אין כמוה". לזוג שמונה ילדים ועשרות נכדים ונינים. בן אחד, הרב דניאל מוסקוביץ', גר בישראל. הוא משמש כראש ישיבה בפרדס חנה, ואב לשלושה עשר ילדים.

האם יהיה מי שימשיך את מעשיו של מוסקוביץ'? כצל'ה חושש שלאיש אין תחליף: "הוא עמוד תווך שנולד פעם במאה שנה. הוא ממש יחידני בהבנה שלו את המציאות כולה, הוא הבין שככה אנחנו מנצחים את ארץ ישראל. היו הרבה תורמים גדולים שעזרו לנו במשך השנים לכל המפעלים. אבל לא הייתה משפחה שנתנה מאות מיליונים במשך השנים ושמה על זה את כל הונה, גופה, נשמתה, חייה. כל מה שהוא מתעסק בו עשרים וארבע שעות ביממה, גם כשהוא מתעסק בביזנס שלו, זה איך לגרום לכך שארץ ישראל הגדולה תישאר בידינו".

מוסקוביץ' מצדו ראה עצמו בסך הכול שליח, כפי שמעיד מתי דן: "הוא אמר לי בשלב מסוים שהוא מרגיש שהקב"ה מברך אותו כי הוא לקח אחריות אישית לעשות בכסף הזה גאולה. 'קיבלתי את הכסף מה' כדי לעזור לעם ישראל, למדינת ישראל ולירושלים'. הוא ממש ראה בזה שליחות. הוא היה אדם מאמין".