יו"ר ועדת העלייה לאחר הדיון

כהונת הרב הראשי ליהודי אתיופיה הוארכה בחצי-שנה נוספת, כך הודיע היום (שני) שר הדתות, דוד אזולאי, בוועדת העלייה והקליטה שדנה בנושא.

לדברי השר מדובר בתקלה כיוון שנציבות שרות המדינה מחייבת פרישה בגיל 67. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) הדגיש כי שני הרבנים הראשיים, הראשון לציון יצחק יוסף והרב דוד לאו, פנו למשרד הדתות בבקשה להמשך כהונת הרב כ"רב הראשי ליהודי אתיופיה", וביום בו נחשפה הפרשה, הבטיח לי שר הדתות לפתור את הבעיה.

עומר בר לב (המחנה הציוני), יוזם הדיון, ברך על ההחלטה להמשיך את כהונתו של הרב הדנה, אך הצטער שמדובר בהארכה של ששה חודשים בלבד "ולא כמו רבנים אחרים שכהונתם מוארכת אוטומטית אפילו עד גיל 80. אני מאוד מקווה כי שר הדתות אזולאי ישכיל להאריך את כהונתו בתקופה נוספת בהקדם".

"לצערנו אנו נתקלים בשנים האחרונות במקרים רבים של גזענות כלפי בני העדה האתיופית ובפרט בפתח תקוה מקום מגוריו של הרב הדנה, החל מהדרה של בני הקהילה מבתי ספר ועד הערמת הקשיים לזוגות שרצו להינשא. מה שמטריד את הרב הוא אי מתן דגש מספיק על המורשת האתיופית ואחת מתוצאות הדיון צריכה להיות גם השקעה של משרד הדתות במורשת זו", הוסיף.

יהודה גליק (הליכוד) ציין, "בתוך הקהילה יש המתחברים לשימור מורשת יהדות אתיופיה – ויש המתחברים יותר לרבנות הארצישראלית, וגדולתו של הרב הדנה לחבר ולאזן בין השניים".

גליק קרא להמשיך את כהונתו כדי שיוכל להעמיד עוד רבנים וקייסים "כאלו שידעו לחבר בין שתי המסורות". הוא הציע לפנות לנציבות שרות המדינה, בעקבות הסכמתם של שר הדתות והרבנים הראשיים, כדי להחריג את הרב הדנה – ולהאריך את כהונתו עד גיל 80.

הרב הדנה ציין, "מאז ימי הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אני עובד בגיבוי בתיאום ובאון מלא על כל הרבנים הראשיים לישראל. אני פועל בכל מאודי בדרכי נועם לפתור בעיות, ללא הפגנות. הכשרתי 22 רבנים יוצאי העדה בכל הארץ, ו-13 מבררי-יהדות, ואני מקווה בתקופה הקרובה להשלים מספר נושאים כרושמי נישואין ובירורי יהדות. יש עוד בחורי-ישיבה רבים שמכינים עצמם לרבנות".

שר הדתות דוד אזולאי הכחיש לחלוטין כי מדובר ב'פיטורין על רקע מאבק הרב בגזענות', "יעידו על פעולתי הרבה למען בני הקהילה רבים ממנהיגי העדה, כולל על הכרה מלאה ביהדותם ע"י הרב עובדיה יוסף, ביקור באתיופיה ודיונים רבים-מספור בקידום מצוקותיהם של בני הקהילה. גדל בארץ דור-המשך מצוין שיוכל למלא תפקידים רבים בהנהגת העדה – כולל בהנהגה הרוחנית".

"עם כניסתי לתפקיד, הארכתי את כהונת הרב, הסתיימה ההארכה – ולא הובא לידיעתי שהיא עומדת להסתיים. הרב אפילו לא הגיש בקשה להארכת-כהונה, ואכן מיד עם הגשת הבקשה הוארכה כהונתו לחצי שנה נוספת, ובסך הכל מדובר בתקלה. החוק מחייב פרישה בגיל 67, ובתקופה הקרובה נכין את דור העתיד", הוסיף השר.

מנכ"ל "טבקה" פנטהון אספה-דויט טען לצורך לבקש החרגה מנציבות שרות המדינה, ולהמשיך לפחות בכמה שנים את כהונת הרב.

ישראל הנאו, עוזר הרב דוד לאו הבהיר כי בעוד שאצל רבני-עיר, ניתן להאריך את כהונתם עד גיל 80 לאחר הגשת בקשה בעניין, הרי שאצל הרב הדנה, המוכר כגורם מקצועי ולא כרב עיר, גיל הפרישה הוא גיל 67. הוא תמך בפניה לנציבות שרות המדינה להחריג את כהונת הרב הדנה.