מצלמת מהירות
מצלמת מהירותצילום: istock

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום, יצא היום בהמלצה מפתיעה - לסגור באופן מיידי את מערך מצלמות המהירות הדיגיטליות של המשטרה.

לדבריו, למרות שבמצלמות הושקעו יותר ממאה מיליון שקל, הן לא הוכיחו את עצמן במניעת תאונות.

בראיון לערוץ 7 מתייחס עורך הדין אילון אורון, מומחה לדיני תעבורה מזה למעלה מארבעים שנה, להמלצה וקובע כי בטרם מחליטים על סגירת מערך המצלמות וביטולו יש לשקול מחדש את מיקום הצבתן של המצלמות.

לטעמו המצלמות הוצבו במגמה להיות אבן שואבת לכספי קנסות ולכן הוצבו באתרים מועדים לעבירה ולאו דווקא בכבישים מועדים לתאונות. התוצאה היא בסופו של יום קנסות רבים אך לא מניעת תאונות.

"מה שידוע לי מתוך ניסיון שהצטבר כעורך דין בתחום – הדו"חות נרשמים במקומות שבהם קודם אתה יורה את החץ ואחר כך מסמן את המטרה, בכבישים שבהם כל מספר זוכה, מכבישים שבהם המהירות בה נוסעים אסורה בחוק אבל מוגדרים כדרך עירונית ולכן נרשמים דו"חות וכמעט כל רכב שעובר נתפס בחכה", אומר עו"ד אורון.

"כל האכיפה נעשית באופן שתפיק תוצאות, כלומר דו"חות ולאו דווקא במקום מועד לפורענות. כל זה ללא קשר לשאלה המחקרית עד כמה המצלמות מונעות תאונות. אני מתמקד בדבריי בעצם האכיפה הסלקטיבית שאינה במקום הנכון והמועד".

מוסיף עו"ד אורון וקובע כי "כל העניין מעוות מיסודו, כל העניין צריך לעבור רענון. זו לא שאלה של הפעלת המצלמות או לא. אתה צריך להפעיל אותן במקומות המועדים לתאונות".

"אחרי שהשקעת סכומם אדירים ואתה פורס את המצלמות ברחבי המדינה צריך לשאול איפה לפרוס, מה סף האכיפה הראוי, איפה הכבישים האדומים וכו'. אלה השאלות שצריך לשאול, ולכן אולי זו הסיבה שלא רואים קשר בין רישום הדו"חות לבין התוצאות בשטח, כלומר הפחתת נגע תאונות הדרכים".

לדבריו מאחר והציוד כבר קיים והכסף הושקע והמערך נמצא הרי שלא נכון לסגור אלא למקם את המצלמות במקומות חלופיים ונכונים הרבה יותר.