דמות מאחדת. הרב מרדכי אליהו זצ"ל
דמות מאחדת. הרב מרדכי אליהו זצ"לצילום: פלאש 90

ביום חמישי הקרוב תתקיים ההילולה השנתית לציון שש שנים לפטירתו של הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו זצ"ל.

לקראת האירוע שוחחנו עם בנו, הרב יוסף אליהו, ראש בית המדרש "דרכי הוראה לרבנים".

בראשית הדברים מתאר הרב אליהו את סדר האירועים הצפויים, אירועים שיחלו בעצרת סליחות גדולה בהשתתפות אלפי אנשים. עצרת זו תחל בשעה שש וחצי בערב "בתפילה שהקב"ה ישלח את משיח צדקנו ונחזור בשובה". לאחר מכן, מספר הרב אליהו, יישמעו הספדים וסיום הש"ס. כל אלה יתקיימו בציון הרב.

בהמשך הדברים נשאל הרב אליהו עד כמה דמותו של אביו הרב זצ"ל מלווה את הציבוריות הישראלית, דווקא מתוך היותו מקושר לכל אדם ולכל חלק מחלקי העם.

"אין לי כלים למדוד כזה דבר", משיב הרב ומוסיף: "אבל ממה שאני רואה, יצאו קרוב ל-25 ספרים של הרב, השבוע יצאו שני ספרים חדשים נוספים על הלכות שבת שמצטרפים לשו"תים והשיעורים שהוא נתן. אנשים קונים באלפי עותקים. כלומר הציבור מעוניין ומחפש את הפסיקה שלו, מחפש את הדרך שלו שידע לאחד את כולם.

"הספרים שהרב הוציא היו מיועדים לאשכנזים וספרדים גם יחד. לא אמר קבלו את דעתי, כלומר התחשב בדעות אחרות ובמנהגי העדות האחרות. אנשים מצאו בו רב שמאחד את כולם ומחפשים את הדמות הזו".

מוסיף הרב אליהו ואומר כי מתוך הזווית שבה הוא עוסק, זווית הוצאת ספרי הרב, הוא רואה ש"אנשים מחפשים את הספרים של הרב, אפילו יותר מאשר בתקופת חיותו, כי מחפשים את הדמות הזו שמאחדת את כולם".

כשהוא נשאל כיצד הדבר קורה למרות שפסיקתו של אביו הרב זצ"ל נחשבת למחמירה, משיב הרב יוסף אליהו ואומר כי אינו יודע היכן מצוי המשקל האומד מה נחשב להחמרה ומה לקולא, כשם שאין לו את המשקל הקובע מיהו רב גדול ומי פחות.

"הרב משלב בפסיקה שלו את תורת הקבלה. זה מכניס קדושה ולעשות אליבא דכוליה עלמא. המסילת ישרים אומר מה ההבדל בין חסיד לצדיק – החסיד גדול מהצדיק כי הוא עושה אליבא דכוליה עלמא, בעוד הצדיק עושה את מה שה' רוצה, ולכן חסיד תפילתו נשמעת, כי הוא עושה לפנים משורת הדין והקב"ה עושה את רצונו לפנים משורת הדין".

להערכתו של הרב אליהו להשתלבות תורת הסוד בבית המדרש של הציונות הדתית יש לרב מרדכי אליהו זצ"ל חלק גדול בהיותו משלב בהנהגתו ובפסיקתו את תורתם ודמותם של האר"י הקדוש והרב חיים ויטל זצ"ל.

על זאת הוא מוסיף ואומר כי "מי שחוקר את הרבנות הראשית. בזמן תקופתו ותקופת הרב שפירא, הם סברו שצריך שכשרות הרבנות תהיה כשרות לכתחילה – הם הכניסו את נושא בישול ישראל, בשמיטה הכניסו את נושא אוצר בית דין, הם עצרו את הבאת הבשר הלא מוכשר לארץ, הם עצרו את ייבוא הג'לטין שעשוי מבהמות טרפות, מה שהותר לפני כן.

"כל זה כי הם אחזו שהכשר הרבנות צריכה להיות לכתחילה. לאחריהם היו שסברו שצריך לנקוט באופן הקל יותר, שיתאים לכולם. אין בדבריי ביקורת, כל אחד לשיטתו ולפי רבותיו, אבל הם סברו שככל שאדם אוכל כשר יותר יש בו טהרה וקדושה יותר והדברים באים לידי ביטוי בדורות שבאים אחר כך".

בהמשך הדברים התייחס הרב אליהו גם ליחסו המיוחד של אביו לארץ ישראל והמאבקים עליה. "הרב לימד אותנו שני דברים עיקריים – קיבלנו את הארץ מתנה מהקב"ה ואנחנו לא יכולים לחלק אותה. זה לא שלנו ולכן לא ניתן לחלק אותה לאחרים. הדבר השני הוא שכשאר היו גזירות והסכמי אוסלו הרב לימד אותנו דבר אחד, שאדם על ידי תפילה יכול לשנות את הכול.

"בעצרות התפילה בכותל ובמערת המכפלה הוא חינך אותנו שניתן לשנות. כשאדם מתפלל לקב"ה ומבקש הוא יכול לשנות, ואכן ברוך ה' היו הרבה שינויים בעקבות התפילות הללו והדברים נראו בחוש ואין צורך לחזור עליהם".

ההילולה תועבר בשידור חי בין השעות 19:00-21:00 ביום חמישי הקרוב, כאן בערוץ 7