רה"מ נתניהו
רה"מ נתניהוצילום: חיים צח, לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא אחר הצהריים (שלישי) נאום בישיבת מליאה מיוחדת של הכנסת לציון 85 שנה להקמת האצ"ל.

"האצ"ל, בהשפעתו של זאב ז'בוטינסקי, החדיר לציונות ביתר שאת את ההתנערות ממשקעים גלותיים, את זקיפות הקומה, הגנה עצמית, גיבוש גרעין של צבא עברי ומערכה נחושה לשחרור המולדת. אין זה מפחית מתרומתם של האחרים, וכל אחד תרם משהו, אבל אני חושב שהתרומה הזאת הייתה תרומה מיוחדת ועוצמתית. עוצמתית במיוחד בארגון הצבאי הלאומי", ציין נתניהו בנאומו.

לדבריו, "היום, כשנשק חדיש נמצא בידינו, ביבשה, בים, באוויר, וכשצה"ל מפגין את מלוא כוחו בהגנת המדינה, היום הפעולות של אנשי האצ"ל יכולות להראות כפסיעות ראשונות של פעוט שאך נולד".

"אבל מי שזוכר את דרך החתחתים שלוחמי המחתרת עברו, את המאבק בטרור הערבי ואת המרד בשלטון הבריטי, את הנרדפות הכפולה מבחוץ ומבית, את המאסרים, ההגליות, הגרדומים, את עמידת הגבורה של מעטים מול רבים בכוחות דלים ובאמצעים זעומים - מי שמביא את כל אלה בחשבון, לא נותר לו אלא להצדיע בהערכה עצומה לסוללי הדרך. אנחנו מצדיעים לכם. סוד הכוח שלכם היה רוח ההתנדבות, האמונה בצדקת המטרה, המחויבות, השליחות, הנכונות לפעול לטובת עמנו גם במחיר החיים", הוסיף נתניהו.

נתניהו הזכיר בנאומו, "האצ"ל היה קיים 17 שנים, לעתים יש נטייה להתמקד רק בפעילותו הצבאית, אבל תולדותיו חבקו תחומים רבים - התיישבות חקלאית, העפלה, עלייה, חינוך ונוער ותחומים רבים אחרים גם כן. נכון הוא שגולת הכותרת הייתה ארבע-חמש השנים של המאבק, המאבק העיקש והמאבק הסופי להקמת המדינה.

''אני חושב שחברי האצ"ל חשו החמצה מסוימת, ואולי החמצה גדולה, על כך שלא עלה בידנו להקים את המדינה הרבה יותר מוקדם. אבל אין ספק שהפעילות הנועזת של האצ"ל כרסמה בסמכויות השלטון, החלישה אותו והאיצה בסופו של דבר את ההחלטה על סיום דרכו של משטר המנדט.

''יש אומנם סיבות נוספות לעזיבת הבריטים את הארץ אבל לעיתוי ולתוצאה הסופית הייתה חשיבות גדולה בפני עצמה, ולאצ"ל יש מקום של כבוד היסטורי בהשגת התוצאה הזאת".

"זוהי מורשת האצ"ל לדורות. קיומנו המובטח בזכות קיר הברזל, קיר הברזל שחוצץ בינינו לבין אויבינו, ואתם, יוצאי האצ"ל, יצקתם נדבך יסוד בקיר הזה שהלבנים שמרכיבות אותו מסומנות במלים 'הגנה, הרתעה, התקפה'. עשיתם זאת גם במחתרת וגם במלחמת השחרור.

''זמן קצר לאחר פרשת אלטלנה, למרות שהפצע היה שותת דם, חשקתם שפתיים והצטרפתם למאמץ המלחמתי של צה"ל בחזיתות השונות" הדגיש נתניהו.