שדה התעופה באיסטנבול, הבוקר
שדה התעופה באיסטנבול, הבוקרצילום: רויטרס

קונסול ישראל באיסטנבול שי כהן מדווח הבוקר (רביעי) בשיחה עם ערוץ 7 כי בוודאות אין נפגעים ישראלים בפיגוע הרצחני בשדה התעופה ''אטאטורק'' ואומר כי הסכם הפיוס שנחתם בין המדינות ישפר את מצבם של היהודים החיים בטורקיה.

"לשמחתנו אנחנו יכולים לומר בוודאות שאין ישראלים בין הנפגעים. אבל בהחלט יש ישראלים בשדה התעופה שממתינים לטיסות המשך ואנחנו נוודא שהם יעלו עליהן. שוחחנו איתם, הם בתחושות מאוד לא נעימות ואפילו קשות, חלקם היו בזמן הפיגוע באולם הנוסעים", סיפר כהן.

לדבריו הדי הפיצוצים נשמעו היטב, ''היה שם כאוס אדיר, כל הטיסות בוטלו, אני מתאר לעצמי שלא נעים להיות במצב הזה, אבל שלומם של הישראלים טוב".

הקונסול מעריך שאין קשר בין הסכם הפיוס לפיגוע הרצחני, "לתכנן פיגוע כזה זה עניין של ימים עד שבועות, על ההסכם בין ישראל לתורכיה מדברים פחות משבוע, לא סביר שברגע שהם שמעו על ההסכם הם החליטו לבצע פיגוע. צריך לזכור שטורקיה היא חלק מהקואליציה העולמית נגד דאעש כך שהקשר די ברור".

שי כהן מקווה שהסכם הפיוס ישדרג את הדרג הדיפלומטי של ישראל בטורקיה ויספר את מצבם של היהודים החיים במדינה. "יש כאן קונסוליה כללית במקביל לשגרירות באנקרה. השגרירות בדרג דיפלומטי נמוך עד להשבת השגרירים (בעקבות ההסכם - ב.ט.).

''התפקיד שלנו הוא לחזק את הקשרים הכלכליים, הסחר והתרבות בין המדינות ואת זה אנחנו עושים בלי קשר להסדרה, ועושים את זה בהצלחה לא קטנה".

הקהילה היהודית בטורקיה מונה קרוב לעשרים אלף בני אדם, רובם מתגוררים באיסטנבול ומקצתם באיזמיר על חוף הים האגאי. ''יש לנו קשר טוב עם הקהילה היהודית, בימים כתיקונם וגם בשבתות וחגים, אנחנו נפגשים בבתי הכנסת ובבתי המשפחות.

''הקהילה היהודית אמנם מקפידה להפריד בין היותם אזרחי טורקיה לבין הקשר עם מדינת ישראל, הם רוצים לקבל יחס שווה בהיותם אזרחי טורקיה, אבל ברור שהסכם עם ישראל ישפר את מצבם והתחושות שלהם".