הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

דבר חברון.

שו"ת הלכה למעשה. יורה דעה חלק שני.

דוב ליאור.

קריית ארבע–חברון, המכון לרבני יישובים,

תשע"ה. כא+300 עמ'

(9964722‑02)

התשובות ענייניות וחותכות, גם כשמדובר בשאלות כבדות משקל. העורכים מעידים שלעתים התשובה הנדפסת היא תמצית של בירור ארוך ומעמיק, ורק קצה הקרחון הפסיקתי.

בסימן תקע"א מסביר הרב לשואל מה הם גדרי איסור "מראית עין", וקובע שיש בו שני חלקים - חילול השם ומניעת חשד, ומשני כיווני המבט הללו אין לעשות כל מעשה שהרואה יחשוב שהוא אסור. בסימן רכ"ח מחמיר הרב ליאור שליט"א שאם גבר צובע את שערותיו שהלבינו לא רק כדי למנוע מעצמו אי-נעימות אלא גם כדי שייראה נאה יותר – הרי זה כעין "לצורכו ולצורכה" ואסור.

מועט המחזיק את המרובה.

*****

המבשר.

עיונים בספר ישעיהו.

יגאל אריאל. ירושלים, ספריית בית אל,

תשע"ו. שני כרכים

(6427117‑02)

עוד נדבך בסדרה העיונית-אלבומית של הרב יגאל אריאל מהיישוב נוב שבגולן המבארת את ספרי התנ"ך, הפעם את ספר ישעיהו.

הספר כולל אוסף של פירושים ורעיונות וביאורים בתכני הספר, ומסרים תורניים ולאומיים הנובעים ממנו, שבעזרתם אפשר לצלוח בהצלחה את הפסוקים היפהפיים והקשים של הספר המיוחד הזה.

היצירה מוקדשת לבריאותו של חתן המחבר רס"ן חגי בן ארי, מפקד סיירת צנחנים שנפצע קשה במבצע 'צוק איתן' ופצעיו הבריאו, אך הוא עדיין לא איתנו. כדרכו של המחבר צורפו תמונות נוף וטבע מקסימות הקשורות לתוכן הספר, הפעם ממצלמתו של חתן אחר – מיכאל שמידט.

בעיני הרב אריאל שני הפרקים האחרונים של הספר הם מעין 'אחרית דבר' לנבואות ישעיהו, וגם רשעי הגויים ש"תולעתם לא תמות ואשם לא תכבה" מהווים חלק מהותי מתיקון העולם.

*****

אהבתי תורתך.

שיחות לפרשות השבוע שנאמרו על ידי הרב יחזקאל יעקבסון, ראש ישיבת שעלבים.

עורך ראשי: אלעד ברנד.

שעלבים, ספריית משעול,

תשע"ו. 255 עמ'

(9276700‑08)

הרב יעקבסון החל את לימודיו בישיבת שעלבים בשנת תשל"ג, ומאז שם ביתו – כתלמיד, כאברך, כר"מ וכראש ישיבה.

בהגיעו לגיל שישים החליט לפרוש מראשות הישיבה, ולהמשיך ללמוד וללמד בה, לחנך ולהפיץ תורה בכתב ובעל פה. לקראת הפרידה ומינוי חברו הרב מיכאל ימר כראש הישיבה, הכינו לו תלמידיו ובני משפחתו האוהבים, בשיתוף הבוגרים והנהלת הישיבה, מתנה מיוחדת – לקט של שיחותיו המקוריות בישיבה על פרשות השבוע.

כותרת השיחה על פרשת קורח היא "המדריך הקצר לענייני מחלוקת", ובה ניתוח סוגי המחלוקות והאינטרסים והחשבונות ודרכי ההקשבה וקבלת טיעוני הזולת ודחיית דברי הטעייה, תורת חיים שלמה המעוגנת בפרשת קורח ועדתו.

הספר תורגם וראה אור גם באנגלית.

[email protected]