רק אותה מבקרים ללא הרף ודורשים לפרק. משרדי הרבנות הראשית. ארכיון
רק אותה מבקרים ללא הרף ודורשים לפרק. משרדי הרבנות הראשית. ארכיוןצילום: פלאש 90

השבוע, כשמנהל מקרקעי ישראל טרטר אותי לחתום על מסמך מיותר, הצטערתי שהמנהל לא נמצא באחריותה של הרבנות הראשית לישראל.

לפני שנה וחצי זכיתי במכרז לקניית מגרש למגורים. את הכסף חויבתי לשלם מיידית, אך שנה וחצי עברו והקרקע טרם הוכשרה לבנייה. חויבתי באגרות שונות ומשונות, ימי עבודה בוזבזו לצורך חתימה על מסמכים מיותרים, והביורוקרטיה זועקת עד לב השמיים.

אם הרבנות הראשית הייתה אחראית על המנהל, הדברים היו נראים אחרת. כל כמה שעות הייתה מתגלה שערורייה חדשה, כל יומיים ריאיון עומק על הסיאוב, כל שבועיים כנס מיוחצן העוסק בצורך בהפרטה ובפירוק המונופול. ארגונים היו חורטים על דגלם את שינוי המצב. גם בג"ץ היה מתערב ומציב עובדות בשטח.

איני מתעלם מהבעיות ומהכשלים בתפקוד הרבנות הראשית. אין ספק שהוא דורש שינוי ותיקון. אך הבדיקה שעוברת הרבנות הראשית עם זכוכית מגדלת ואף בעזרת מיקרוסקופ, נגועה בהרבה צביעות. לאחרונה ניסיתם לקבל מענה במשרד הבריאות או במוסד לביטוח לאומי? האם בעיות הרבנות הראשית חמורות יותר מכל משרד ממשלתי אחר? אם אתם מסכימים שלא, אז מדוע אנחנו שומעים כל יום רק על האטימות, הניתוק, השחיתות והסיאוב של הרבנות? האם הביקורת עניינית, או שעומדת מאחוריה אג'נדה חבויה?

עלינו לזכור שאיננו חיים באוטופיה. אנחנו חיים בעולם שדורש מאיתנו להיות חברים בקואליציות שאינן בהכרח אידיאליות. האם בגלל מחלוקת וביקורת מוצדקת ככל שתהיה על פגמים וחסרונות, נעזוב את הקואליציה עם הרבנות הראשית ונקים קואליציה משותפת עם הקרן החדשה לישראל, עם ארגוני שמאל קיצוני ועם ארגונים רפורמיים? האם ביקורת מוצדקת על המשטרה או על הצבא או על המוסד לביטוח לאומי צריכה להוביל אותנו אוטומטית להפרטתם?

הזעקה סביב הרבנות נגועה בהרבה צביעות מסיבה נוספת. במשך עשרות שנים עושים הכול כדי לחבל בפעולותיה ולהצר את צעדיה. משכורות עובדיה הן משכורות רעב של ממש, ואחר כך עוד דורשים רמת שירות גבוהה ומצוינת. אפשר לעבור תחום אחר תחום, ולראות את האפליה של הרבנות הראשית לרעה מול משרדי ממשלה אחרים: בתקנים, בסמכויות וביכולת אכיפה.

כעת המדינה רועשת סביב הפרטת מערך הכשרות הממלכתי. מעטים יודעים שלפני שנתיים, סגן שר הדתות דאז הרב אלי בן-דהן ניסה להוביל מהלך המנתק את הקשר, הלא חכם והלא בריא, בין בעלי העסקים למשגיחים. ותנחשו אתם: מי התנגדו לכך? שר האוצר לפיד ושרת המשפטים לבני. אותו צמד שעכשיו זועק מרה על התנהלות מערך הכשרות. הם לא באו לשנות, וכל שכן שלא לתקן. הם באו להשחיר ולהרוס.

הכותב הוא חבר בפורום חותם