ח"כ יהודה גליק
ח"כ יהודה גליקצילום: Hadas Parush/Flash90

זאת למרות שבעוד כשבועיים בלבד יחדל בית הדין הרבני הגדול כמעט מלתפקד, אם לא ימונו לו דיינים במינוי קבע. ההערכות הן כי הישיבה בוטלה עקב חוסר הסכמה בין חברי הוועדה, אשר מונע את האפשרות לבחור את ששת הדיינים שיש למנות לבית הדין הרבני הגדול.

נושא מינוי הדיינים עלה השבוע גם במליאת הכנסת, בשיג ושיח שהתפתח בין הח"כ הטרי יהודה גליק מהליכוד ובין שרת המשפטים שקד. גליק פתח את דבריו ואמר: "יש נושא שבעיניי הוא קו אדום, פסילת אנשים. אני פונה אלייך כחברת הוועדה למינוי דיינים. נוצרה מציאות שלא תעלה על הדעת, של כניעה לתכתיבים של מפלגות חרדיות ונציגי הציבור שלהן. גבירתי, בכוחך לגבש גוש חוסם בוועדה ואף לגבש רוב לטובת מינוי דיינים גם לערכאות הנמוכות, אך את בוחרת לנקוט קו פסיבי מול ש"ס המטילה וטו על דיינים המזוהים רחמנא ליצלן עם קו ידידותי מדי לטעמם כלפי נשים".

לדבריו, "עיתון 'הארץ' פרסם השבוע כי כלל לא מתקיים משא ומתן על מרבית השמות שש"ס הטילה עליהם וטו. למשל רב שאת העלית את שמו לא עולה לדיון כי הוא העז להתיר עגונה. לא מדובר על ניצול כוח לביצוע מחטפים, אבל הייתכן שמועמדים נפסלים לא מכיוון שהם לא ראויים לתפקיד, אלא מכיוון שגישותיהם בסוגיות השונות אינן מוצאות חן בעיני החרדים? הייתה מקובלת חלוקה בין ציונים-דתיים, אשכנזים, ספרדים, לא יודע מה. אבל לא יכול להיות שאלו יחליטו לציונות הדתית מי יהיו המועמדים שלה. אם יש בעיה במפלגה שלי, תגידי שזו המפלגה שלי".

שקד טענה מנגד כי הדיווחים על כניעתה שגויים: "יכולנו כבר לבחור אם היינו מקבלים את התכתיבים של החרדים. עצם זה שאנחנו לא בוחרים דיינים והישיבות מתבטלות, זה אומר שאנחנו כנראה לא מקבלים את אותם תכתיבים. אני רוצה להזכיר לך שנבחר בינתיים לבית הדין הגדול רב אחד, הרב איגרא, שהוא רב מהציונות הדתית, לאחר שהמון שנים לא היה רב מהציונות הדתית בבית הדין הגדול. אני גם רוצה להזכיר לך שבשביל לבחור רבנים לבית הדין הגדול צריך רוב מיוחס של שבעה, ולכן אין לאף אחד גוש חוסם וצריכים כולם ביחד להגיע להסכמה".

מנגד הבהירה השרה כי הכוח שבידיה מוגבל. "אני אומרת לחברי הוועדה לבחירת דיינים, בין אם זו חברתי חברת הכנסת רויטל סוויד, שעושה עבודה מקצועית ביותר בוועדה, בין אם זה הרבנים הראשיים או כל מי ששומע אותי מבין חברי הוועדה. אם אנחנו לא נתכנס ונבחר דיינים עד אמצע יולי, בעצם בית הדין הרבני הגדול ייסגר כמעט למעשה.

יש אחריות גדולה מאוד על כל אחד ואחת מאיתנו, בוודאי על ש"ס, שהיום בעצם בתי הדין הרבניים נמצאים תחת אחריותה, בוודאי למפלגה שלך (הליכוד - ש"פ) שיו"ר הוועדה הוא השר יובל שטייניץ מהמפלגה שלך, ואני חושבת שצריך לדבר בראש ובראשונה איתם. אני רוצה להזכיר לך, ח"כ גליק, שבוועדה הקודמת ח"כ רויטל סוויד, אני, רחל לבמור, אפרת רוזנבלט ואשר אקסלרוד כולנו הצבענו לרב בס והיה חסר קול אחד. זה משהו שגם אתה יכול לטפל בו".