אילוסטרציה
אילוסטרציהthinkstock

רכישה פזיזה של רכב עלולה לגרום לפער בין המידע שניתן בעל פה לבין המידע הנמסר בכתב.

מידע על רכבים למכירה מפורסם באתרי אינטרנט על ידי אנשים פרטיים, חברות השכרה ויבואנים רשמיים, אך הבדיקות המבוצעות הן בדרך כלל זהות מבחינת קהל היעד. זו הסיבה בגללה כדאי להשקיע בתהליך ולבדוק 5 דברים שונים לפחות:

1. קביעת מסגרת התקציב

החליטו מה המסגרת הכספית שלכם עוד לפני שאתם מתחילים לחפש רכב. כך תדעו האם לבחור רכב חדש, משומש, יד שנייה או יד שלישית. קביעת מסגרת התקציב תסייע לכם בטווח הקצר והארוך ותעזור לבדוק האם תוכלו לעמוד גם בהוצאות התחזוקה, הטיפולים, הביטוח וכן הלאה. את מסגרת התקציב תוכלו לקבוע בצורה מסודרת על ידי הכנת רשימה של הוצאות לעומת הכנסות ועל ידי שקלול נתוני הלוואות או משכנתא.

2. השוואת מחירונים

המחירון הוא מצד אחד לא תורה מסיני ותמיד ניתן להתמקח עם המוכר, אך מצד שני הוא מהווה אינדיקציה מצוינת לשווי הרכב. השאיפה היא להשוות בין מחירונים מעודכנים ולהביא לידי ביטוי את המפרט הספציפי של הדגם. השוואת מחירונים מתאימה לכל סוגי הרכבים ויעילה בעיקר עבור הורים לילדים, משפחות ואנשים פרטיים.

3. בדיקות מקדמיות ובדיקות מקצועיות

למזלכם, את רוב הבדיקות המקצועיות של הרכב ניתן לבצע במוסך. לא כדאי להסתמך על הצהרת המוכר ועדיף לשאת בתשלום חד פעמי על בדיקה כללית. אם המוכר מעיד על כך שהרכב נטול פגמים, כדאי להחתים אותו על זיכרון דברים עוד לפני הבדיקה עצמה. במידה ויתגלו פגמים מהותיים שלא צוינו על ידי המוכר ניתן להעביר את עלות הבדיקה על חשבונו.

4. בדיקת מסמכים

אתם חייבים לבדוק את מסמכי הרכב טרם הקנייה. בבדיקת המסמכים רצוי לשים דגש על מספר הבעלים הקודם, מספר הקילומטרים שהרכב עבר, פגיעות שנגרמו לרכב כתוצאה מתאונות וזהות המוכר. המסמכים אמורים לציין את הפרטים הללו ולעזור לכם לדעת האם מדובר על עסקה משתלמת. כמו כן, השאיפה היא לבדוק את המסמכים גם כדי לקבל רמזים על רמת האמינות של המוכר. רצוי לוותר על עסקאות מול מוכר לא אמין ולתת עדיפות לאדם שפרש בפניכם את כל הפרטים החשובים.

5. נסיעת מבחן

על טעם וריח אין מה להתווכח ורכב מושלם לאדם אחד יכול להיות סיוט מתמשך לאדם אחר. קחו את הרכב לנסיעת מבחן והתרשמו ממנו ברמה הבסיסית. ודאו שהרכב מתאים לצרכים שלכם, שימו לב לרמת הגימור והיו קשובים לרעשים וקפיצות. בדקו את תקינות האביזרים השונים ברכב ובעיקר את הביצועים בתאוצה, בבלימה ובפניות חדות ומסוכנות.