נחיתה בהפתעה
נחיתה בהפתעהצילום: Peshkova | iStock

אף אחד לא נשאר | אלבום | יוסי נטיב

מעשה קסמים החל לפעול עם לחיצת הפליי הראשונה, לחיצה ראשונה קודם חמש נוספות שיצטרפו אליה בכל פעם שאחד עשר השירים יסתיימו ונגן המחשב יבקש הפסקת השמעה קלה.

סליחה? אין פה הפסקות. כל דקה על כל שישים שניותיה צריכה להיות מנוצלת להאזנה. להאזין שבי אחריו.

קשה להבחין ביוסי נטיב, המוזיקאי הכֹּה מוכשר שאף אחד לא מכיר. אין לו סוללת יחצני"ם שידחפו את שיריו אל הפלייליסטים, אין לו יועצי תקשורת שיסנוורו בסגולתו כל בור ומחילה, גם מראהו החיצוני – פאות מפוזרות לשני צדי זקן מדובלל ומבט מושפל ארצה, מכוסה בקסקט אפרורי ומבוגר – לא מסייע תקשורתית לפריצה.

אבל אחרי שהסתכלנו בקנקן, הגיע הזמן להתבונן במה שיש בו.

ולא חסר בו.

מוזיקליות שופעת וגולשת החוצה, ליריקה משובחת ומקורית, שירה מקצועית וענוותנית, לחנים מפתיעי אוזניים ומעבר לכל – ישראליות יהודית במיטבה.

אפשר לשמוע בקולו של נטיב את קובי אפללו, את דור דניאל, את אביב גפן, את כוכבי 'כוכב נולד', את גיא ויהל, את גלעד שגב, את כל מי שהרדיו שלנו אוהב, אבל בעצם אף אחד מהם. כנראה שבסופו של דבר נצטרך לקרוא לאמן בשמו – יוסי נטיב.

דומה לכל מה שאתם מכירים ואוהבים, לא דומה לשום דבר שאתם מכירים.

ואם אתם צריכים המלצות ספציפיות – "רציתי לשיר", (ובייחוד הפזמון המצמרר – "ולא חושב לוותר / אני שלום כי אדבר / אבל המה למלחמה / וזה חוזר וחוזר"), עוד אחד – "מלאכים מעופפים", עם העיבוד המחרפן שמשאיר אותנו באוויר עד כמעט לאמצע השיר (1:47), וכמובן, שיר הנושא, "אף אחד לא נשאר".

מאיפה נחתת עליי ככה, יוסי?!

הוליווד זה כאן (שם)

WeR1 | קליפ | גד אלבז ואורחים

טור המוזיקה הזה ידוע בחיבתו לגד אלבז.

לא רק בגלל יכולות ווקאליות עוצרות נשימה, לא בשל היותו פרפורמר נדיר על הבמה, אולי היחיד במגזר המוזיקאי-יהודי שיודע לכבוש במות וקהלים כמו אחד ממבוקשי הפפרצי ב-L.A.

הרבה עבר על אלבז מאז זז מהקהל הישראלי והביתי אל זרועותיהן המחבקות של קהילות העולם. משילובי משפטים באנגלית זלג לשירים שלמים בשפה הזרה, והסגנון כולו אמריקאי מהזן האדוק, ללא שמץ ישראליות.

וזה רע? לא בטוח.

ובקליפ (והשיר) החדש, "אנחנו אחד" בתרגום חופשי, הוא לא רק ממשיך בקו הבינלאומי, הוא גם מגייס אליו זמרים יהודים מגוונים מכמה מרכזי עולם, ביניהם הראפר שאימץ אלבז בלהיטו הגדול 'ה' מלך' – ניסים באלק.

אפשר לומר שאלבז נהנה ממיקומו החדש כ'גורו' למוזיקאים יהודים המחפשים פריצה. כמו סאבלימינל ו'משפחת תאקט' כמו הנבחרות של מנטורי 'דה וויס', כך אלבז וחבריו החדשים. והעולם המוזיקלי שלנו רק נעשה טוב יותר.

והנה המלצה: נצלו את העובדה שהשיר החדש עוד לא הגיע ל-5,000 צפיות וכנסו להריץ את המדד קדימה. לא ירחק היום והשיר יעמוד על כמה מיליונים, או אז תוכלו להשתחצן שהייתם מהאלפים הראשונים :-)

עבודות הלחן, המילים, העיבוד והקליפ הופכות את השיר להמנון החדש של יהודי העולם. אבל, ועם כל הכבוד לבינלאומיות המדהימה של אלבז, לא הייתי רוצה שבהמנון שלי לא תהיה שום שורה או אפילו אזכורון בעברית. למה מה קרה לכבוד הישראלי? מה אנחנו בארוויזיון?!

שבת שלום!

עוזיאל.