הציוד ששימש את השודדים
הציוד ששימש את השודדיםצילום: רשות העתיקות

מפקחי היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות קיבלו לפני כחודש מידע המצביע על מספר חשודים שעסקו בחיפוש עתיקות באתר עתיקות מוכרז ליד קיבוץ שדה בוקר בדרום.

החשודים נצפו כשהם לבושים במדי הסוואה, סורקים את השטח באמצעות ארבעה גלאי מתכות ובידיהם כלי חפירה, באמצעותם בזזו מטבעות עתיקים.

ראשונים הגיעו לאתר העתיקות מפקחים מתגברים של רשות הטבע והגנים (רט"ג), שזיהו את פעילות החשודים ואף הספיקו לצלמם.

אך עוד לפני הגעת כוחות שיטור למקום, נמלטו החשודים ברכב. המידע הועבר על ידי מפקחי רט"ג לאנשי היחידה למניעת שוד עתיקות שפתחו בחקירה עם השוטרים.

בעקבות החקירה זוהו החשודים – בני משפחה אחת תושבי העיר ירוחם. כאמור, בסוף השבוע נערך חיפוש בביתם שאישש את החשדות נגדם. אחד החשודים עוכב לחקירה בתחנת משטרת ישראל בירוחם, נחקר באזהרה והודה בחשדות המיוחסים לו.

לדברי גיא פיטוסי מפקח היחידה למניעת שוד באזור הדרום "רשות העתיקות, בשיתוף פעולה עם אנשי רשות הטבע והגנים, הסיירת הירוקה ושוטרי תחנת ירוחם, הצליחו לאחר חקירה לסכל את המשך פעילותה של חוליית השודדים, שגרמה לנזקים רבים באתרי העתיקות בדרום. ברשות החשודים נתפסו מאות מטבעות עתיקים שהוצאו מהקשרם הארכאולוגי.

''אילו המטבעות היו מתגלים בחפירות מסודרות על ידי ארכאולוגים יכולנו לספר לציבור סיפור היסטורי מרתק על תולדות כל אתר ואתר. כרגע, עקב פעילות השודדים, מידע זה אבד לנו לנצח ולא נוכל לשחזרו. הנזק הוא בלתי הפיך".

לדבריו, "החולייה השתמשה בציוד גילוי מתכות משוכלל ויקר, וניכר שהם השקיעו ממון רב ברכישתו. סיכול המשך פעילותה של החולייה יסייע להגנה על אתרי העתיקות באזור הדרום".

מרשות העתיקות נמסר, שבסיום החקירה יועבר חומר החקירה לתביעה להכנת כתב אישום נגד חברי החוליה. פגיעה באתר עתיקות היא עבירה בסיווג פשע שהעונש הקבוע בגינה בחוק הוא עד חמש שנות מאסר.