הפגנה: די לזלזול ברבני חו"ל

עשרות בני אדם הפגינו הבוקר (רביעי) סמוך למשרדי הרבנות הראשית בירושלים, במחאה על החלטת בית הדין האזורי בפתח תקווה שלא להכיר בגיורים של הרב יחזקאל לוקשטיין (84), רב קהילת ישורון בניו יורק ומבכירי רבני האורתודוקסיה המודרנית בארה״ב.

החלטה זו נשענת על חוות דעת של מערך הגיור הממלכתי הכפוף מבחינה מקצועית-הלכתית לרבנות הראשית לישראל.

יצויין כי סמוך לשעת קיום ההפגנה צפוי בית הדין הרבני הגדול לדון בעתירה נגד ההחלטה שלא להכיר בגיורים. עתירה זו מוגשת ע"י גיורת שהתגיירה ע"י הרב.

ההפגנה מאורגנת על ידי בוגרי בית הספר ׳רמ״ז׳ של הרב לוקשטיין ועל ידי ארגון ׳עתים׳, המוביל את המאבק להכרה בגיוריו ואשר עוסק בשיפור שירותי הדת בישראל.

בהפגנה משתתפים, בין היתר, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, חבר הכנסת אלעזר שטרן, חבר הכנסת יהודה גליק, יו"ר ארגון 'עיתים' הרב ד"ר שאול פרבר וחבר הכנסת לשעבר דב ליפמן.

''כל יהודי בעולם צריך להרגיש שכאן זה ביתו ולא משנה מאיזה זרם הוא", אמר שרנסקי. ''ההפגנה לא צריכה להיות מול הרבנות הראשית אלא מול ממשלת ישראל''.

הרב ד"ר שאול פלבר אמר כי ''אנחנו עושים מחאה כללית לא רק על הרב לוקשטיין שהוא גדול בתורה וכל היהדות האורתודוקסית בארה"ב סומכים עליו מקיר לקיר, אלא בגלל ששוב הסיפור של הגיור חוזר על עצמו.

"אנשים שמגיעים ארצה ורוצים להתחתן כאן מקבלים סטירת לחי, זה גורם לקרע בין מדינת ישראל ליהדות ארה"ב ואנחנו מוחים על זה. לצערי עד היום הרבנות לא עשתה סדר בכל נושא הגיורים", הוסיף.

ח"כ יהודה גליק אמר, "אני לא בא להפגין נגד הרבנות, אני מפגין בעד הרבנות. רבנות ידידותית שמקרבת. עצם הבעיה שפוסלים אנשים זה מזעזע. אני בא לחזק את הרבנות אבל כזו שמקרבת עם ידיים פתוחות".

ח"כ אלעזר שטרן אמר כי "הציבור בא להפגין נגד יהדות מסתגרת, מרחיקה ומפלה גרים ובעד יהדות מאחדת בין יהדות לתפוצות. אני מסתכל על בניין הרבנות ורואה את בנק יהב. יכול להיות שהרבנות מתנהגת כמו בנק ולא כמו הרבנות הראשית לישראל. ההפגנה צריכה להיות לא רק מול הרבנות אלא גם מול הממשלה והכנסת אבל בגלל הסכמים קואליציוניים עלובים נותנים יד לפירוק העם היהודי".

גם בארגון רבני ורבניות "בית הלל" מוחים על חוסר ההכרה בגיורים שעורך הרב לוקשטיין. "הרב לוקשטיין הוא תלמיד חכם שכיהן עשרות שנים כרב קהילת ישורון בניו יורק, ועמד בראש בית הספר רמז- אחד מבתי הספר הדתיים ציוניים הנחשבים ביותר ברחבי התפוצות, לאורך שנים רבות".

בארגון מוסיפים, "הרבנות הראשית מכירה במספר מצומצם של רבנים ובתי דין העוסקים בגיור ברחבי העולם, ומוציאה מכללם רבנים ותיקים וידועים, על פי השקפתם המסוימת, ללא כללים ברורים, הגדרה או הנחייה כתובה".

ההפגנה הבוקר
ההפגנה הבוקרצילום: חזקי ברוך

סוגיית תוקף גיורי הרב יחזקאל לוקשטיין החלה לפני כמה חודשים, כאשר צעירה מארצות הברית עלתה לישראל וביקשה להירשם לנישואין ברבנות העיר פתח תקווה.

בית הדין בפתח תקווה סירב להכיר בגיור שעברה בטענה שהרב לוקשטיין אינו מוכר על ידי הרבנות הראשית כמי שמוסמך לערוך גיורים.

הרב לוקשטיין הפנה את הצעירה לרב ד"ר שאול פרבר ממכון 'עיתים' וסייע לה להגיש ערעור לבית הדין הרבני הגדול שהדיון בו מתקיים היום.