אלאור אזריה
אלאור אזריהצילום: Flash90

1. כותב השורות האלו מעולם לא יצא להגנתו של החייל היורה מחברון, אלאור אזריה, וגם הדברים הבאים שתקראו אינם דברי הגנה על החייל.

נסיבות האירוע בחברון, הדברים שאני לומד ומבין על מה שקרה שם במהלך התקופה שעברה מאז האירוע, כולל מפי תומכיו של אזריה והאנשים הסובבים את המשפחה, גורמים לי לחשוב שהירי שביצע אזריה לא היה מוצדק.

אבל בין אם אזריה צריך להיות מורשע ובין אם הוא צריך להיות מזוכה, בין אם הוא ירה מתוך תחושת סכנת חיים ובין אם הוא ירה במחבל מתוך גחמה רגעית בלתי מוצדקת, אלאור אזריה, כמו כל נאשם, זכאי בראש ובראשונה למשפט צדק.

2. עשיית משפט היא מלאכה מורכבת, ואלפי שנים של ניסיון משפטי הביאו מערכות משפט שונות לבנות מערכות כללים שיגבירו מאוד את הסיכוי שהמשפט שנעשה יהיה משפט צדק. לכללים הללו קוראים בשפה המשפטית "דיני הראיות".

הן התביעה והן ההגנה במשפט פלילי מוגבלות בסוגי הראיות שהן רשאיות להביא בפני בית המשפט. אחת המגבלות המפורסמות היא "עדות שמיעה". אדם רשאי להעיד על עובדות שראה במו עיניו. הוא רשאי להעיד על עובדות שהוא יודע מתוקף דברים שהוא מכיר באורח בלתי אמצעי. הוא לא רשאי להעיד על עובדות עליהן שמע מאחרים.

אדם יכול, אגב, להעיד ששמע דבר מה מאדם אחר, אולם העדות שלו תהיה על שמיעת האמירה, ולא על העובדות שנובעות ממנה.

3. כשקראתי מה קרה בעדותו אתמול של מח"ט יהודה היוצא, אל"מ בן עזרא, לא האמנתי למקרא עיני. המח"ט, שלא היה בזירת האירוע בשעת האירוע, קובע בעדות בבית משפט ש"לא היתה הצדקה לירי". מה זה אם לא עדות שמיעה? ממתי מותר לאדם להעיד על מה שעיניו לא ראו ואוזניו לא שמעו?

עצם הבאת המח"ט לעדות איננה בעייתית כשלעצמה. המח"ט יכול להעיד על המצב הביטחוני בגזרה בתקופה שבה אירע האירוע, הוא יכול להעיד מה היו הוראות הפתיחה באש, הוא גם יכול להגיד מה הוא ראה ושמע כשהגיע לזירה אחרי שהירי כבר בוצע. אבל אסור לו להעיד על מה שקרה בזמן האירוע. זו עדות שאיננה קבילה.

4. מי שהיה צריך להיות אחראי לכך שעדותו של המח"ט לשעבר תכלול רק מה שהיא צריכה לכלול - היא התביעה הצבאית. מי שמביא את העד צריך לכוון את העדות שלו על פי הדין. התביעה היא לא מכונה להרשעה, היא נאמנה של הציבור לעשיית צדק.

מה שקרה אתמול סביב עדותו של המח"ט, כשהוא מצטרף לשורה של התבטאויות מאוד בעייתיות שנאמרו במהלך המשפט מפי קצינים בכירים כדוגמת הרמטכ"ל ודובר צה"ל, מעלה חשש כבד בלבי. אני כבר ממש לא בטוח שהחייל אלאור אזריה זוכה למשפט צדק. יותר ויותר עולה התחושה שהוא הפך לכלי משחק, ומה שנעשה לו הוא משפט ראווה.