ארז ביטון ויו"ר המרכז ד"ר אוחיון
ארז ביטון ויו"ר המרכז ד"ר אוחיוןצילום: פלג לוי

שר החינוך נפתלי בנט יכנס מסיבת עיתונאים על המלצות ועדת ביטון. בראיון לערוץ 7 מתייחס חבר הכנסת לשעבר ומנהל מרכז דהאן, ד"ר שמעון אוחיון, חבר הוועדה ואחד מכותבי ההמלצות המרכזיות וההמלצות וליישומן.

בראשית הדברים מבהיר ד"ר אוחיון כי אינו רואה הצדקה כלשהי שלא לכלול המלצה כלשהי מתוך מכלול ההמלצות שהעלתה ועדת ביטון.

לדבריו היעד המרכזי הוא שינוי דפוסי ההתנהלות והלימוד במוסדות להשכלה גבוהה, וזאת על מנת שהמערכת תפיק מורים ואנשי מחקר שיוכלו להכשיר את הדור הצעיר מתוך היכרות עם מורשת יהדות המזרח והכללתה במערכת החינוך.

"כיום אין חוקרי מורשת יהדות המזרח, אין מי שיכתוב תכניות לימודים ויעסוק בכך באופן מקצועי. כמעט ולא עוסקים בהוראת מורשת יהדות המזרח. יש פרחי הוראה שמכשירים אותם ללמד היסטוריה ישראלית, ואם הם לא מגיעים עם חומרים מוכנים מה ילמדו?", מבהיר אוחיון בשאלה.

להערכתו המניעה היחידה שבגללה עלולה להתבטל אחת המלצות היא המניעה הכלכלית. בדבריו הוא מדגיש כי להערכתו ההשקעה הצפויה בתחום מורשת יהדות המזרח לא אמורה לפגוע בתכני לימודים אחרים, ובוודאי שלא לפגוע בלימודי ליבה. "לא מדובר בהון עתק אלא כמיליארד שקלים לחמש שנים", הוא מעיר.

להערכתו השינוי שבכוונת השר בנט לחולל יבוא בהדרגה שכן עד להטמעת התכנים בתכניות המחקר ולאחר מכן בתכניות הכשרת המורים ורק לאחר מכן בהעברת התכנים לתלמידים, עד אז יחלוף זמן, אך השינויים יתרחשו צעד אחר צעד.

"זה יבוא בהדרגה. כל מה שיבוא באופן לא מקצועי יהיה לא רציני. אבל צריך להתחיל. עסקו בזה השרים נבון והמר, אבל הפקידות במערכת החינוך צמצמה וסגרה מכונים באוניברסיטאות ואנחנו באותה שוקת שבורה כמו לפני 25 שנים ואפילו במצב חמור יותר. קיימת כיום תחושת ניכור וזרות ותחושת חוסר שייכות, שהסיפור שלך אינו מוכר".

בשיחה עמו נשאל אוחיון על סעיף ביוזמות המוצעות ובו עידוד מסעות שורשים לארצות המזרח. יוזמה זו עשויה להיתקל בקשיים בהיותה כרוכה בסיכון ביטחוני. לדבריו אכן סעיף זה אינו עיקר בתכנית על אף חשיבותו. "העיקר הוא השקעה תקציבית בתשתיות במוסדות, ואנשים יתעוררו להתעניין ויזכו לסיוע במסעות שורשים".

דוגמא לפרק חשוב הוא מוצא בקידום ההיכרות עם אופן גירושם של יהודי ארצות ערב מארצותיהם, ללא רכושם, ללא בתיהם ולאחר פוגרומים ורדיפות. סיפור זה אינו ידוע ואינו מסופר במורשת בעוד את סיפור ה"נכבה, הפלשתינית יש המוצאים לנכון להאדיר ולהעלות על נס.