"קשה למצוא אזרחי ספרד ללא דם יהודי"

נשיא הקהילה היהודית במדריד, דוד האצ'וול מספר בראיון לערוץ 7 על האתגרים המרכזיים של הקהילה בתקופה הנוכחית ומציין כי לרבים מאזרחי ספרד - קשר יהודי.

"אנחנו קהילה צעירה באופן יחסי, למרות שבשנה הבאה, ב-2017, נחגוג מאה שנים מאז היווצרות הקהילה שלנו מחדש לאחר גירוש ספרד", הוא אומר.

"אנו מחשיבים את עצמנו המשך של השושלת הספרדית הארוכה. היה לנו עבר מופלא פה, לעיתים היה קשה - אך גם היו שנים של סובלנות בין יהודים, נוצרים ומוסלמים. זו קהילה קטנה, אך היא מתפתחת וגדלה".

באלו אתגרים אתם נתקלים?

"האתגרים הם כמו בשאר התפוצות בכלל ובאירופה בפרט - אתגרים של התבוללות וענייני ביטחון. אנחנו קהילה מאוד ציונית, אז אנחנו מזדהים עם גורל אחינו בישראל. לצערנו יש אנטישמיות וטרור ועניינים של דה לגיטימציה של יהודים ושל ישראל".

האצ'וול מספר גם על היוזמות לקרב את צאצאי האנוסים ולהעצים אצלם את הקשר לעם ישראל.

"אנחנו חושבים שזה נהדר, כי בספרד יש הזדמנות גדולה - בגלל שזה היה מקום שבו היהדות הייתה מאוד חשובה. אנחנו מדברים על 8 עד 10 אחוזים מהאוכלוסיה בספרד בזמן הגירוש - שהיו יהודים. מומחים אומרים שרבים מהם נשארו ובעקבות דורות של נישואי תערובת - אין כמעט אנשים בעם הספרדי שיכולים להגיד שאין בהם דם יהודי".

יצויין כי לפני כשנה החליטה ממשלת ישראל על הקמתה של ועדה ציבורית מייעצת ליחסי מדינת ישראל עם ציבורים בעולם בעלי זיקה לעם היהודי. הועדה הוקמה על ידי משרד התפוצות והיא עתידה להמליץ על מדיניות ישראלית כוללת ביחס לציבורים אלה ויכולתם לקיים קשר וליצור שיתוף פעולה עם מדינת ישראל בתחומים שונים ובכלל זה בתחומי התרבות, החינוך וההסברה, לצורך התוויית מדיניות בנוגע לאותם ציבורים.

מה תוכל לספר על היוזמה להעניק אזרחות ספרדית לכל צאצאי מגורשי ספרד?

"זה מתקדם יפה מאוד. לפני שבועיים ציינו שנה מאז שהאישור התקבל פה אחד בקונגרס הספרדי. קשה מאוד להעביר משהו פה אחד בקונגרס הספרדי, קצת כמו בכנסת. מדובר במחווה היסטורית של הממשלה הספרדית וממלכת ספרד - מחווה של ידידות והתפייסות עם היהודים", הוא מסכם.