ישראל מדינה חזקה לכן מצרים פנתה אליה

שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, הגיע השבוע לביקור בישראל בפעם הראשונה מזה תשע שנים. בראיון לערוץ 7 מסביר ד"ר אפרים הררה את הרקע לביקור.

"באופן מסורתי העם המצרי שונא את ישראל. לכך הוא חונך", פותח הררה את דבריו, ומצביע על היחס המצרי לביקור שר החוץ בישראל, "אם מסתכלים על העיתונות המצרית, ההצדקה לביקור מבחינתם באה מכך שא-סיסי עכשיו מקדם את האינטרסים של הפלסטינים דרך משא ומתן שיהיה. יש כאלה שרואים בזה מעין בגידה כי הוא מתיידד עם האויב הגדול של מצרים".

למרות העוינות הזאת, להנהגה המצרית יש עניינים חשובים לקדם מול מדינת ישראל, "מה שצריך להבין זה את האינטרס של א-סיסי. למה הוא מקדם את הנושא הזה? אסיסי רוצה קודם כל לשרוד בשלטון ויש לו את האיום המרכזי של האחים המוסלמים ושל דאעש בסיני. ישראל נותנת תמיכה ביטחונית מוצהרת לא-סיסי על ידי העברת מודיעין, ואנחנו עוזרים למצרים להילחם באויב המרכזי של השלטון".

"האינטרס השני היא האינטרס הכלכלי, מצרים בצרות כלכליות וישראל יכולה לעזור, אם זה ישירות בייבוא וייצוא, ואם זה בעקיפין בתמיכה במצרים במדינות השונות", מוסיף הררה.

"הנושא השלישי הוא נושא המים, יש צרה צרורה למצרים עם הסכר הגדול שאתיופיה בונה והיכולת של ישראל לעזור במגעים עם הגרמים האפריקנים משפיעה", מציין הררה. "לכן אנחנו רואים שינוי מאוד משמעותי במדיניות הישראלית, אנחנו מדינה חזקה שזקוקים לה, ולכן א-סיסי פנה לישראל".

נתניהו ושר החוץ המצרי
נתניהו ושר החוץ המצריצילום: הדס פארוש, פלאש 90

הררה מאמין כי היחס של מצרים כלפיי ישראל השתנה בעקבות שינוי שחל בישראל, "אני חושב שהמפתח טמון בשינוי המדיניות של משרד החוץ הישראלי עם כניסתו של דורי גולד לתפקיד המנכ"ל. אנחנו כבר לא מדינה מתרפסת שמחפשת שלום בכל מחיר, אלא מדינה חזקה שהאינטרסים של המדינות השכנות יכולים לבוא לידי ביטוי בהסכמים איתנו. כך היה בטורקיה בהסכם שבו הכירו בריבונות שלנו על הגז, אמנם היינו צריכים לשלם מחיר בהסכם אבל לא הסרנו את המצור הביטחוני עזה, וכך גם באינטרסים של מצרים".