עשור למלחמה - הרמטכ"ל לשעבר לא מתחרט

הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, מצהיר הערב (חמישי) כי אינו מצטער על ההחלטה לצאת למלחמת לבנון השניה.

"מלחמת לבנון השנייה מצאה אותנו מוכנים פחות מן הרצוי - אבל לא פחות מן הנדרש אל מול היריב. כשירות שהיתה מספקת, בהסתכלות הכוללת, מול האויב שנגדו נלחמנו", אמר חלוץ בערב עיון לרגל עשור למלחמה, שהתקיים במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS.

הוא הוסיף כי "לאי כשירות יש משלים - יותר נפגעים. הדבר היה ידוע לכל מקבלי ההחלטות - וחרף זאת ההחלטה לצאת למבצע צבאי היתה נכונה ומוצדקת והייתי חוזר עליה גם היום. לראיה - עשר שנים של שקט. בזכות מי? בזכות אותם לוחמים שביקרנו".

חלוץ התייחס לפער בין מטרות המלחמה בפועל לדידו - לבין מה שהוצג לציבור. "ביום הראשון רשמנו החזרת החיילים החטופים. למחרת בישיבת הממשלה - ביקשנו לתקן את זה ליצירת תנאים. למה? כי הבנו שאם נרשום השבת החיילים החטופים, מבחינתנו זו התחייבות למלחמה אין סופית - כי אנחנו לא נעמוד ביעד הזה".

"זה שפוליטיקאים עמדו על במות והצהירו הצהרות - ובנאומים בכנסת שמתנגחים עם הקואליציה והאופוזיציה - יוצאות כל מיני מטרות משנה שלא אושרו בשום מקום - זה לא הופך את זה להנחיה לצבא. הצבא לא מקבל הנחיות דרך ערוץ 2. הצבא יש לו שרשרת - ראש הממשלה ושר הביטחון אומרים לרמטכ"ל: 'זה מה שאנחנו רוצים שיהיה' והוא צריך לתרגם את זה לרשימת התפוצה הרלוונטית", הבהיר חלוץ.

לדבריו, "בסיומה של הלחימה בא אלי קצין בכיר מאמ"ן והשאיר לי פתק והוא כתב לי כך: "ישראל עשתה צעד משמעותי להצלחה אסטרטגית - והצעד מעומעם בגלל חוסר הכרעה ברור וקשיים טקטיים.

"חיזבאללה עשה צעד משמעותי לכישלון אסטרטגי - שמעומעם בגלל הצלחות טקטיות. זה תמצית הכל. תמרון יבשתי אסור לו שיהיה פעולה פבלובית. אין צדק סוציאלי בהפעלת כוח במלחמה. מפעילים את מה שצריך להשגת התכלית שלאורה נשלחנו להילחם".