מעמדם של חברי כיתות כוננות שנפצעו או נפגעו תלוי, נכון להיום, בהמלצות מח"ט ולא כלול בנוהל מסודר ומוסדר של מערכת הביטחון.

כך קובע מנכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר שהתוודע למציאות המורכבת בה נתונים נפגעים ופצועים מקרב כיתות הכוננות במהלך ביקור אצל שוקי גלבוע, שנפצע במהלך הפיגוע בקריית ארבע.

שוקי גלבוע, חבר כיתת הכוננות של קריית ארבע, נפצע באורח בינוני עד קשה במהלך פיגוע הדקירה המתועב בקריית ארבע, שבו נרצחה הלל יפה אריאל הי"ד, ובו הוא גם איבד את אחת מעיניו. לאחר הגעתו לבית החולים הדסה עין כרם לא התייצב אף גורם מאגף השיקום, מחלקת הנפגעים או כל גורם אחר ממשרד הביטחון, וזאת עקב אי הסדרה של מעמדם של פצועי כיתות הכוננות.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר סופר על המפגש עם גלבוע, מפגש בעקבותיו שיגר מכתב לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, ובו הציג בפניו את הבעיה הקשה: "כידוע, צה"ל הוא האחראי על כשירותם, אימונם, וציודם של כיתות הכוננות, ולכן מן הראוי שגם בעת פציעה מעמדם יהיה זהה למעמד חיילי הצבא. אני מבקש ממך, מתוקף תפקידך תנחה שבהקדם יתייצב אצל שוקי גורם ממחלקת נפגעים, כאשר מיותר לציין, כי הצורך הינו מידי".

בשיחה עמו מציין סופר, נכה צה"ל שנפגע קשה בקבר יוסף לפני 20 שנה בדיוק, כי לאחר תקרית סמטת הגבורה בחברון סבר שהנושא הוסדר, הוגדרו נהלים וניתן פתרון למעמדם של חברי כיתות הכוננות, אך בירור העלה שלא כן והמציאות בשטח היא שהעובדה שחבר כיתת הכוננות גויס כאיש מילואים לימי אימון, התאמן בציוד צה"לי ותחת פיקוד צה"לי לא הופכת את נפגע לנפגע צה"ל.

סופר מספר כי זמן רב חלף עד שעלה בידיו לקבל מענה ברור באשר למקרה של גלבוע, ולשם כך גם הוצרך להפעיל קשרים כאלה ואחרים. "דברים צריכים לעבוד אחרת לגמרי. ליווי הפצוע צריך להיות מהרגע הראשון, מרגע ההודעה אם אפשר", הוא אומר ומציג מספר דוגמאות: "אם האישה בלימודים או בעבודה מישהו צריך לבשר לה את הדברים בנוהל מסודר עם כל המעטפת הראויה. לחילופין, כשהם מאושפזים צריך להסדיר עניינם טכניים כמו מקום לינה כשהבעל מאושפז ועד התמיכה הנפשית שצריך לקבל וכל ההכרה".

באשר לגלבוע הוא מציין דוגמא אחת המעידה על המציאות המבלבלת בה היה נתון: "יום לפני ששוקי היה צריך להיכנס לאישפוז הוא עדיין לא יודע מי כותב את ההפניה, קופת החולים צה"ל משרד הביטחון או ביטוח לאומי. אדם שנפצע למען המולדת לא צריך לקבל יחס שכזה. פצוע לא צריך להתעסק עם הבירוקרטיות האלה".

באשר למקרה הפרטני של גלבוע הושג ההסדר שייתן לו מענה כנפגע צה"ל, אך לדבריו של סופר יש לתת מענה כולל לסוגיה. אם כרגע הדברים תלויים בהמלצתו של המח"ט למשרד הביטחון, הרי שהדברים צריכים להיות מקובעים בנוהל מוסדר ללא תלות בשיקול דעת פרטני כזה או אחר. לדבריו במידה ויהיה צורך יקודם בכנסת הליך חקיקתי שייתן מענה ראוי.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "אנשי כיתות כוננות הנפגעים במסגרת פעילותם זכאים להכרה כנפגעי פעולות איבה. עם זאת, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה במקרים חריגים של אנשי כיתות כוננות שהופעלו על ידי צהל ונפגעו תוך כדי ועקב לחימה אל מול האויב ניתן להכיר בהם לפנים משורת הדין על פי חוקי השיקום כך שיהיו בטיפול משרד הביטחון".