מהו חופש?
מהו חופש?צילום: איסטוק

"חופש" הוא ערך מניע המוביל ביותר בימינו. אנשים רוצים חופש! חופש מחשבה, חופש פעולה וחופש בחירה.

הרצון הגדול לחופש לגורם לנו לקבל החלטות בצורה מודעת או לא מודעת – זה משהו שאנשי הפרסום הבינו אותו מזמן ולכן היום נוכל למצוא מיליוני פרסומות שמשדרות "חופש" בדמויות ובצורות שונות שבאמת אין להם שום קשר למוצר או לשירות – וזה מוכר. מוכר המון.

עכשיו, בואו נבין קצת לעומק את המושג הזה שנקרא "חופש". אם נתבונן בו נבין שלכל אחד ואחת מאיתנו יש הגדרה שונה לגבי אופן השגתו או הדרכים שבהן הוא בא לידי ביטוי. על דבר אחד אין עוררין הוא – מה החופש גורם לנו להרגיש... החופש גורם לנו להרגיש משהו אחר, משהו נפתח אצלנו בלב, פנימה. ואין לזה שום קשר לפעולה פיזית כזו או אחרת שנעשה.

ולכן – חופש שמתפרש אצל אנשים מסוימים כמשהו חיצוני כגון: שופינג מטורף, טראקים בהודו או בטן-גב בחוף הים מבינים בסופו של דבר שהריק נשאר, ש"חופש" היה ארעי, שהתחושה הפנימית שאפפה אותם לשעה, יום או חודש הצליחה להיעלם מבלי להותיר עקבות. והשאלה היא: למה? למה זה קורה?

יצאתי לחפש וגיליתי שיש הבדל בין "חופש" לבין "חירות". חופש, כפי שאמרנו, הוא חיצוני, אפשר לראות אותו, יש לו שם, הוא ממשי. לעומת זאת "חירות" היא משהו פנימי, עמוק-עמוק, היא נסתרת, קשה להבחין בה – היא שמורה לאנשים שיודעים את מקומם, שבוחרים מבלי למצמץ, שיודעים להכיל העדר-חופש ולשמוח שמחת אמת.

כאשר הערך המוביל שמניע אותי בחיים הוא "חופש", אני מסוגלת להתאבד עליו – ממש! בכל הכוח להיאבק על החופש שלי. אני יודעת, כי גם אני אחת מאלו שמונעת מתוך רצון אמיתי להיות חופשיה, ובכל זאת אני רוצה להאיר לך ולי איך המאבק הזה יכול להיות קשה, מתיש ותבוסני כאשר הוא לא מאוזן. או בפשטות: איך המרוץ אל החופש יכול להפוך להיות אויב מס' 1 שלנו...

והנה מס' הוכחות – אנשים המונעים על ידי החופש יתקשו מאוד לעשות דיאטה, לקום מוקדם בבוקר או להיות שכירים – אם יקחו ממני את המתוקים, המאפים והסוכרים – יילקח ממני החופש. עוגת השוקולד שיושבת במקרר היא מבחינתי החופש שלי! לקום בחמש בבוקר ולהפסיד מס' שעות שינה – היא החלטה שרומסת את החופש שלי. כל דקת שינה, התכרבלות ומנוחה היא החופש שלי. להיות שכירה, בוסים על הראש שיגידו לי איך, כמה ומה לעשות – זה חגורת החנק העבה ביותר שאפשר לכרוך סביב צואר החופש שלי!

וכל מה שנאמר פה לעיל הוא דמיון. דמיון אחד גדול, חזק ומביס שמונע מאיתנו לממש את הרצון הפנימי העמוק ביותר שלנו, כל זאת בשם ה"חופש" – יוצא שהחופש המדומה שיצרתי לעצמי בראש דווקא שולל ממני להיות בחופש אמיתי כיוון שכל תזוזה מאזור הנוחות שלי כרגע כמוה כשלילת החופש שלי.

כדי לדעת אם החופש שלי הוא מדומה או לא עלינו לשאול את עצמנו כמה שאלות: 1. מהו חופש אמיתי עבורי? מה היה מתאפשר בחיי אם לא הייתי צריכה להוכיח לעצמי או לאחרים שום דבר? מה אז הייתי בוחרת לעשות?

העניין הוא שלפעמים החופש הפך להיות חלק ממשחק החיים שלנו, לוותר על התפקיד הראשי בהצגת חיינו הוא לא דבר פשוט ולכן אנו צריכים לערוך התבוננות כנה ואמיתית ולבדוק מה כל אופציה בדרך להחלטה מעורר בנו. איזה תחושות ורגשות עולים, איזה דפוסי התנהגות סיגלנו לעצמנו במשך השנים תחת הרצון העז להיות חופשיים, מה הפסדנו בחיים בעקבות כך – במערכות יחסים, בהזדמנויות שלא מומשו ובהחלטות שלא הובילו לתוצאות רצויות. מה באמת מאפשר לנו להיות בחופש כנה ואמיתי?

התשובה היא אחת: לחזור הביתה! לחזור אל עצמנו. אל נפשנו ונשמתנו. הדשא של השכנים תמיד יהיה ירוק יותר ואין זה אומר בהכרח ששלך לא. תמיד יהיה מישהו חכם, חזק ומצליח יותר ואין זה אומר שאתם לא.

אם נהיה מספיק אמיצים לעצור רק רגע ולהקשיב! להקשיב למה שהנשמה שלנו צועקת מבפנים נבין שהחירות האמיתית כבר שוכנות בתוכנו – הגענו איתה לעולם והיא מחכה להתממש בעולם הזה. חופש אמיתי הוא כזה שמעלה אותנו למעלה, שמביא עימו את הטוב והיפה ששומר על האנושיות שלנו.

כותב הרב קוק "החירות האמיתית היא היכולת של האדם להיות נאמן לעצמיותו, לצלם אלוקים שבקרבו, והיא המאפשרת לאדם להרגיש את חייו בתור חיים משמעותיים, ששווים את ערכם. מה שאין כן בבעל רוח של עבדות, זה שלעולם אין תוכן חייו מחובר לתכונתו הנפשית העצמית, זה אשר עסוק תמיד במה שיפה וטוב אצל האחר, הוא לעולם לא ימצא משמעות לחייו".

להיות חירותי פירושו של דבר, לחיות חיים בעלי משמעות והצעד הראשון המוביל לבניית חיים אלו הוא לשאול את עצמי 2 שאלות: מי אני? ולמה באתי לעולם? אם אין לנו תשובות לשאלות הללו, זה הזמן לארוז תרמיל ולצאת אל מסע החיים אל עצמך. המסע הזה מתחיל כאן ועכשיו והוא לעולם לא מסתיים.

יהי רצון שנזכה לחופש גדול אמיתי בכל יום לעולמי עד.

קיץ שמח!

-----------------------------------------

דנה בוסקילה – מנטורית להצלחה נשית-יהודית. מאמנת אישית ועסקית. מנחת סדנאות ומרצה.

[email protected]