עורכי הדין: נוכיח שגרסת החייל אמינה

פרקליטיו של אלאור אזריה, החייל שירה במחבל פצוע בחברון, מותחים ביקורת על התביעה הצבאית ועל חלק מכלי התקשורת וטוענים כי הם מעניקים פרשנות מגמתית לגרסתו של אזריה כפי שהושמעה הבוקר (ראשון) בבית הדין הצבאי ביפו.

''היום, לראשונה מאז החל משפטו של אלאור, נשמעה גרסתו בחקירה הראשית ללא הפרעה, ללא פרשנות מגמתית של התביעה וללא פרשנות מגמתית של חלק מערוצי התקשורת", אמר עו"ד אילן כץ.

בניגוד לדיווחים ולפיהם מדובר בגרסה חדשה שמציג אזריה למה שהתרחש בחברון, אמר פרקליטו כי "יש פה גרסה סדורה ורצופה כאשר החייל מצביע על הסכנה המיידית והממשית שנצפה לנגד עיניו.

"הוא מסר את הדברים בצורה סדורה, התובע הצבאי כהרגלו כחלק מההתנהלות השגרתית שלו בתיק ניסה לטעון שמדובר בגרסה רביעית של אלאור ונתפס בעובדה שהחייל אמר שהמ''פ סטר לו פעמיים לאחר האירוע. אני סמוך ובטוח שנוכיח שגרסת החייל היא גרסה אמינה''.

עורכי הדין של אזריה נשאלו מדוע החליט החייל דווקא בשלב זה של המשפט לתקוף את התנהלות מפקד הפלוגה בזירת הפיגוע. "מדובר בזעם מצטבר. כשאלאור מסר את העדויות במצ''ח הוא לא שמע את גרסתו של המ.פ. הראו לו חלקי דברים. אחרי שהוא ראה את המ''פ ואת המח''ט איך כל אחד מהם סיפר שידע להתנהל יפה (בזירת הפיגוע), הוא נזכר בדברים״.

"אנחנו לא צריכים לסמן אף אחד כבעייתי. הבעייתיות בעדות של המ''פ היא ברורה. העדות שלו בבית המשפט סתרה את העדות שלו אצל המשטרה הצבאית החוקרת", טען עורך הדין אייל בסרגליק.

כאמור, החייל היורה אלאור אזריה עלה הבוקר (ראשון) על דוכן העדים בפתחו של שלב ההגנה במשפט. אזריה נחקר היום בעיקר על ידי סנגוריו במסגרת החקירה הראשית, וביומיים הבאים ייחקר חקירה נגדית על ידי התובע הצבאי במשפט.

אזריה שחזר את גרסתו לפיגוע שהיה בחברון, ואת הסיבות שגרמו לו לירות לעבר המחבל ששכב על הרצפה. אזריה סיפר שהלך לישון בערב קודם לאירוע הירי בכוננות מלאה, לבוש במדים מלאים.

"ברגע ההקפצה נכנס הקשר השני וצעק לי לקום", סיפר. "אני יוצא מהחדר ולא מבין מה קורה בכלל. שאלתי את החייל בש.ג. מה קרה והוא אומר לי שהיה פיגוע ואופיר נדקר. אני רץ לזירה, מזהה את אופיר, המ''פ קולט אותי ואומר לי לטפל באופיר. זיהיתי פצוע נוסף עם דימום מאסיבי והכל היה כל כך מהר ולא הספקתי לשים כפפות - לחצתי לו על הדם עם הידיים, ניסיתי להרגיע אותו.

"התחילו להגיע האמבולנסים של מד"א, מתחילים להגיע חובשים נוספים ומתחיל תהליך הפינוי של אופיר. מתחילים לפנות אותו תוך כדי כל הבלגן הרציני בזירה", שחזר.

בשלב זה התחילו צעקות בזירה: ''כנראה שיש עליו מטען. צריך חבלן. עד אז אני לא מבין שיש עוד מחבל. ''אני מסתכל עליו ורואה שיש עליו מעיל מנופח שנראה שמכסה משהו. לא כמו המחבל השני. אותו יום היה יום חם.

"תוך כדי פינוי של אופיר עוברת לי (בראש - י.ק) ההתראה ששמעתי על פיגוע איכות, ואני מבין שיכול להיות שזה הפיגוע המדובר ואני זוכר שבאותן שעות אמור להיות העדלאידע בחברון בהשתתפות ילדים רבים.

"אני מזהה שהוא מזיז ידיים וראש", סיפר אזריה והדגים תנועת יד החוצה. ''הלכתי להביא את הקסדה שלי מהמקום שבו טיפלתי באופיר. אני מסתובב וחושב על ההתראה ועל העדלאידע של ילדי חברון, אני מזהה את המחבל מזיז את היד, נראה חשוד, מבין שזה אותו פיגוע איכות.

"אני דורך את הנשק, נכנס למצב, צורח לאנשים אדישים ושאננים, נכנס בין כוונות, צורח 'זוזו זוזו' ויורה במחבל כדור אחד לכיוון הראש על מנת לנטרל אותו ולהציל את החיים של האנשים שנמצאים בזירה".

החייל השמיע ביקורת על התנהלות מפקדיו בזירת הפיגוע. "אני מזהה שהסכין קרובה אליו ליד במרחק שהוא יכול להגיע אליו", סיפר אזריה, "המפקדים היו שאננים. מבחינתי הם לא מתנהגים כמו שמצופה ממפקד".אני דורך את הנשק, נכנס בין כוונות, צורח 'זוזו זוזו' ויורה במחבל כדור אחד לכיוון הראש על מנת לנטרל אותו ולהציל את החיים של האנשים שנמצאים בזירה.

"כשמחבל מנוטרל אין סיבה לירות בו. אבל כשיש חשש שיש עליו מטען אתה לא יכול לראות בכל מקום, אלא באזור חשוף", אמר אזריה בתשובה לשאלה מדוע ירה לכיוון ראשו של המחבל. אזריה הסביר שחשש כי ירי לכיוון האזור בגוף שבו חשב שיש מטען עלול לגרום להתפוצצות המטען.

"זו היתה פעם ראשונה שאני יורה בבן אדם. מחבל, אבל בכל זאת בן אדם. הייתי לחוץ", אמר אזריה וסיפר על תגובת המ"פ ששאל מי ירה, "הוא צעק עליי 'מה אתה דפוק?' נותן לי שתי סטירות וצעק 'למה עשית את זה?'. הוא קוטע לי את הדברים, צועק עלי ואני לא מבין למה הוא מגיב ככה מול כולם ולא מנסה להרגיע אותי. הייתי בהלם מהאירוע עצמו וגם מהמפקד שלי".

בשבוע האחרון טען אזריה כי מפקד הפלוגה סטר לו במהלך השיחה שלאחר הירי. אזריה אף טען כי התריע על אפשרות קיומו של מטען חבלה בפני מפקדיו.

בפתח הדיון הבוקר ציין התובע הצבאי עו"ד נדב ויסמן "ביום שלישי האחרון קיבלנו מכתב מסנגוריו של אזריה שבו נטען כי עלו בזכרונו דברים חדשים ובראשן הטענה שבשטח המ"פ סטר לנאשם".

"זוהי ההתפתחות הלפחות הרביעית של גרסת הנאשם וכמובן שנתייחס לזה", הוסיף ויסמן.

לאחר חילופי הדברים החלה כאמור החקירה הראשית. בתחילתה סיפר אזריה, "השאיפה שלי היתה להיות כמה שיותר קרבי, הבנתי שאני הולך לעשות שלוש שנים בצבא, רציתי להיות הכי קרבי שיש במטרה לתרום כמה שיותר למדינה".

חברון זו עיר חמה, הלחץ שם גדול, יש מתח באוויר. בייחוד בתל רומיידה יש מתיחות בין יהודים וערבים. חיים שם בפחד.

אזריה ציין עוד, "הלכתי לגיבוש בשייטת 13 אבל לא עברתי. ביקשתי לשרת בחיל רגלים והתקבלתי לחטיבת כפיר. שמחתי מאוד, הייתה לי מוטיבציה מאוד גדולה".

אזריה סיפר כי לפני הגיוס סבל מבעיה בברך, אך למרות זאת התגייס לשירות קרבי, "במהלך הטירונות הכאבים שהיו לי בברך התחילו להופיע שוב. סבלתי מזה הרבה. הייתי כמה פעמים בבדיקות. הציעו לי לרדת מתפקיד לוחם, סירבתי".

החייל היורה סיפר בבית הדין על השירות הצבאי בחברון ותיאר כי מדובר בגזרה מבצעית. לשאלת סנגורו ענה כי הנוהל הוא ש''המחסנית צריכה להיות בפנים והנשק צריך להיות מוכן לתפעול''.

"חברון זו עיר חמה, הלחץ שם גדול, יש מתח באוויר. בייחוד בתל רומיידה יש מתיחות בין יהודים וערבים. חיים שם בפחד", תיאר אזריה.

לדבריו יש חיכוך תמידי בין האוכלוסייה היהודית והערבית בחברון והחיילםי שמשרתים בעיר הם עמוד הגנה, כלשונו, ''מפני פיגועים בשכונה היהודית בשכונת תל רומיידה''.

"בכל יום יש תדריך מוצב של כל החיילים ושמה מסבירים איך עולים לשמירה... דיברו איתנו על סכינאות. בתור קשר לא יצא לי להיות ברוב התדריכים", אמר.

צילום: Flash90

"הבנו שהרגשת עומס רב", ציין סנגורו של אזריה וביקש ממנו להרחיב בעניין. אזריה הסביר: "הרגשתי שנותנים לי לעשות משימות מעבר למה שאני צריך לעשות והיה לי עומס רב מעבר לעבודה שלי כחובש פלוגתי. התחילו לי כאבי גב בגלל הווסטים עם הפק"לים, והרגשתי שכל הזמן מחפשים אותי למטלות".

אזריה סיפר שהיה "ללא שעות שינה בכלל וכל הזמן בכוננות מתמדת. לא היה זמן לדבר עם המשפחה והחברה". אזריה המשיך להאריך בתיאור הלחץ שהיה נתון תחתיו במהלך השירות בגזרת חברון.

החייל היורה סיפר על מפגש שבה נכח כשלושה שבועות לפני אירוע הירי, מפגש שבו המח''ט הציג התראה חמה של השב"כ על הכוונה של החמאס לבצע "פיגוע איכות" בגזרת חברון. "פיגוע איכות זה פיגוע שיכול להיות מטען, חגורת נפץ, סכינאות, או פיגוע משולב".