יעקב נגל
יעקב נגלצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הסכם הפיוס עם טורקיה, שנחשף לפני חודש, סוכם כבר לפני חמש שנים, כך מגלה היום (שלישי) ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי, תא"ל (מיל.) יעקב נגל, בוועדה לביקורת המדינה.

הוא סיפר כי חלו במשך חמש השנים הפסקות במשא-ומתן בין שני הצדדים.

לטענת יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כי שרי הקבינט מעידים על חוסר-הכנה, השיב נגל כי השרים מקבלים דו"ח מודיעיני יומי.

אלהרר הזכירה כי בעבר נטען שנציגי המטה לביטחון לאומי אינם מעדכנים את השרים או מציגים בפניהם חלופות, כנדרש מהם. לא ברור האם הוצגו לשרים חלופות, רקע, והכנה מתאימה לפני חתימת ההסכם עם טורקיה.

"יציאה למלחמה או רכישת מערכת מיגון כזו או אחרת, מוטלת על כתפי השרים – בלי שהם יודעים באמת על מה הם מצביעים", אמרה. יו"ר הוועדה גם מתחה ביקורת על היותו של נגל ממלא-מקום בלבד, אך הוא סירב להתייחס לכך.

נגל ציין כי דווקא תהליך ההסכם טורקיה הוא דוגמא ומקרה-בוחן להחלטות סדורות, מתוך חשיבה ובדיקה מראש. "ההסכם מגובש כבר במשך שש שנים, ורוב ההסכם ועקרונותיו סוכמו כבר לפני כ-5-4.5 שנים, היו דיונים ארוכים וממושכים בקבינט על ההסכם, ההתנצלות והנוסח שלה, עצם בקשת הפיצויים וגובהם, היחס לפעולות טרור על אדמת טורקיה, ועוד.

"השרים עודכנו לאורך כל המשא-והמתן עם הטורקים והוצגו להם חלופות רבות. בחצי השנה האחרונה לבדה נערכו בקבינט ארבע ישיבות בנושא זה. גם כיום המטה ערוך להציג לשרי הקבינט כל מידע, רקע והכנה בכל נושא, מדיני וביטחוני. שרי הקבינט מקבלים דו"ח מודיעיני יומי, ואנו גם מוודאים שהדו"ח התקבל בידיהם".

מ''מ ראש המטה לביטחון לאומי הדגיש כי אנשי המקצוע במטה זמינים מדי-יום להכנת השרים, ואף מזמינים אותם לקבל רקע שכזה".

נגל ציין כי הוא היוזם את דיוני הקבינט, קובע את סדר-היום, מציג את הרקע לשרים, מנהל את הישיבה ומסכם אותה. הוא סירב להתייחס לתקופה שקדמה לבואו למל"ל, אליה התפרסמו כותרות בעבר בעקבות דבריו בישיבת הוועדה הקודמת – לפני כשבועיים - של הפרופ' עוזי ארד.

הוא פירט כי על רכישת מטוס 35-F נערכו כשבעה דיונים במטה לפני הישיבות בעניין בקבינט, ועל תכנית הרב-שנתית לצה"ל "גדעון"- כ-16 דיונים.

ח''כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) טען כי התחושה היא – גם מדברי השר בנט - שהשרים לא מגיעים מוכנים לדיונים, והזהיר כי "למדינת ישראל אין תפיסת-ביטחון" וקרא למל"ל לגבש כזו. חיים רגב, המקשר למל"ל במשרד החוץ, הדגיש לעומת זאת את שיתוף הפעולה ההדוק בין המטה למשרדו.