בית המשפט העליון
בית המשפט העליוןצילום: פלאש 90

בית המשפט העליון אמור להחליט בקרוב אם להחיל את עקרונות השוויון על תשלומי מזונות במקרים שבהם ילדי גירושין נמצאים ב"משמורת משותפת" של הוריהם, כפי שנהוג לכנות הסדרי הורות שוויוניים.

מדובר בדיון עקרוני ומשותף בארבעה תיקים שונים בהם הגיעו הערעורים על פסקי דין עד לעליון.

עוה"ד אמיר שי, המייצג את האבא באחד התיקים, סיפר אתמול (ד') בתכניתו של גבי גזית ב''רדיו ללא הפסקה'' כי לזוג שלושה ילדים וכי בית המשפט קבע שהאב מרוויח 11,000 ש"ח לחודש והאמא מרוויחה 8,000 ש"ח. "אם הבעל יעביר לה 1,500 שקל, אז כל אחד יתחיל את החודש ב-9,500 שקל. ומדובר על משמורת משותפת. אבל בית המשפט מצא לנכון שזה יהיה יותר צודק שהאב יעביר 4,500 שקל, בנימוק של טובת הילדים".

כלומר, האב מתחיל את החודש עם 6,500 ש"ח, והאמא מתחילה אותו עם 12,500 ש"ח, בתוספת של קצבאות הילדים המועברות אליה, למרות שהילדים מחלקים את זמנם שווה בשווה בין הבתים.

"טובת הילדים לדעת בית המשפט זה שהם יתכלכלו בכבוד רק בימי ראשון, שלישי וחמישי", אמר שי בסרקזם. "המצחיק הוא שהילדים הם התובעים. האמא מגישה את התביעה בשם הילדים. בית המשפט אומר בעצם – 'הילדים תובעים ואני מקבל את תביעתם ומוציא להם את האוכל מהפה בימים ראשון שלישי וחמישי, ושם להם עודפי שומן בימים שני רביעי ושישי'".

סימנים

שי סבור שיש סימנים לכך שבית המשפט עומד לקבל הכרעה היסטורית לפיה מזונות ייקבעו על פי עקרון שוויוני ולא על פי התפיסה שרק האב חייב במזונות הילדים.

"בית המשפט קיבל שתי החלטות יוצאות דופן. ההחלטה הראשונה היתה לצרף את היועץ המשפטי לממשלה כצד לערעור. זה דבר שכמעט לא קיים בהליכים אזרחיים. והיועץ המשפטי לממשלה הגיש חוות דעת הלכתית שמבוססת על ראש תחום משפט עברי במשרד, שאומר 'כן, יש לקבל את העתירות האלה ולקבוע שהפירוש הנכון ביותר לימינו [הוא] שלפחות מגיל שש ומעלה לכל ילד, אפשר לעשות חיוב שאין בו אפליה מגדרית בכלל'".

במילים אחרות, הסביר שי, היועץ המשפטי קבע שגם בהסתמך על ההלכה היהודית ומבלי לסטות ממנה, ניתן לאמץ בימינו פרשנות יותר הוגנת מזו שנהוגה.

בית המשפט החליט בהחלטה מפתיעה שניה להרחיב את ההרכב שידון בערעורים לשבעה שופטים. פירוש הדבר שפסק הדין יחייב גם את בית המשפט העליון.

בהנחה שבית המשפט יקבל את הערעורים, הכלל החדש שכנראה ייקבע יאמר שהחבות במזונות עבור ילדים מגיל שש תחושב על פי הסכומים שמרוויח כל הורה, ולפי חלוקת הזמנים של שהות הילדים בין ההורים. ואולם, מי שכבר נפסקו מזונות בתיק שלו כנראה לא יוכל לערער על הסכומים בגין הכלל החדש.