לא יושמע כנראה בגלגלצ. 'יחיד רם'
לא יושמע כנראה בגלגלצ. 'יחיד רם'משה חבושה ודוד שירו מבצעים פיוטים מלחניו של מנשה אליאס

'יחיד רם',

משה חבושה ודוד שירו מבצעים פיוטים מלחניו של מנשה אליאס

בדור הנוכחי, המושג פיוטים מתחבר לנו ישר אל ברי סחרוף, אהוד בנאי וערבי פיוט מושקעים למיניהם. אבל עד לא מזמן, לפיוט היו קונוטציות שונות באופן מהותי. פחות פופי, יותר שורשי, עתיר כלים כמו עוּד וקאנון.

האלבום החדש, בביצועם של החזנים משה חבושה ודוד שירו, ממחיש זאת היטב. מדובר בפיוטי הארדקור שאי אפשר לשמוע בגלגלצ, וגם לא בפסטיבל פיוטים בין קובי אוז למאיר בנאי. כאן מדובר בחומרים למיטיבי לכת בלבד, כאלה שצוללים לתוך ים המקאמים בלי להצטייד מראש במשקפי צלילה.

מאחורי הפרויקט המעניין והמושקע הזה עומד יהודי בשם מנשה אליאס, שהחליט להלחין פיוטים ישנים באופן חדש, שיותאם מבחינתו לדור הצעיר, וזאת במטרה להפיץ את הפיוטים היפים גם הלאה. לשם כך הוא גייס את חבושה ושירו, וביחד עם המנהל המוזיקלי אריאל כהן, וגם עם הרבה השקעה שניכרת בעושר התזמורת וגם בהפקה – הקליטו את האלבום. הפיוטים נכתבו על ידי רבי שלמה אבן גבירול, רבי דוד בוזגלו, רבי מאיר אבוחצירא, רבי אברהם אבן עזרא, רבי אברהם אבוחצירא ועוד. הייחוד הוא שכל הדיסק מבוסס על לחנים מקוריים (ולא טורקיים-ערביים-מצריים וכו', כנהוג).

האם הפרויקט של אליאס (שאגב, אינו קורא תווים או מקאמים, והלחין את הפיוטים לא לפי הספר) אכן ייגע בדור הצעיר? למרות המקוריות בלחנים, ההפקה מאוד שורשית-אוריינטלית, ורחוקה מאוד מפופ עכשווי וקליט. יחד עם זאת, האלבום פחות כבד מיצירות דומות. לכן, אם אתם מחפשים פיוטים אוריינטליים שלא בגרסת גלגלצ - נראה שהגעתם הביתה.