בית קברות. אילוסטרציה
בית קברות. אילוסטרציהפלאש 90

יותר מאלף איש חתמו על עצומה שמתנגדת לתכנית של ממשלת צרפת להעביר ממקומם מאות קברים מעשרות בתי קברות באלג'ריה.

סוכנות הידיעות JTA מדווחת כי העצומה, פרי יוזמתם של צרפתים דתיים שעלו לישראל, הגיעה בתגובה להחלטה הממשלתית שהתקבלה בחודש מאי ופורסמה בחודש שעבר.

בתי הקברות המדוברים זכו במהלך השנים לכינוי "בתי הקברות האירופאים" משום שהם בבעלות צרפת מהתקופה שאלג'ריה הייתה חלק מהרפובליקה הצרפתית. לפי ההערכות הקברים הם של אזרחים צרפתיים שמשפחותיהם עזבו את צרפת לפני הכרזת העצמאות האלג'רית ב-1962.

ההחלטה לפנות את בתי הקברות הגיעה כתוצאה מעלויות גבוהות של תחזוקה, תדירות גבוהה של מקרי השחתה ופסולת שנשפכת בקרבת האזור.

כאמור, יהודים רבים מתארגנים כדי להתנגד ולמחות נגד המהלך ומבהירים כי לא מדובר כאן במצב שמתיר הלכתית העברת קברים. "הסיבה העיקרית זה להמעיט בהוצאות", הסבירו מארגני העצומה.

מארגני העצומה הוסיפו וציינו כי ליותר מאלף קברים יהודיים אין מצבות ולכן, הם מתריעים, יותר מאלף נקברים יישארו באדמה לאחר שיועברו המתים שנטמנו מתחת למצבות במקומות מסודרים.

"יהודים היו באלג'יריה הרבה לפני שהיא נכבשה על ידי הערבים", כתב אריק דלוי'ה, יהודי שנולד במרוקו וגר כיום בפריז, "ליהודים שגרו באלג'יריה ועזבו לפני 1962 מגיע כבוד מינימאלי".

רבה של צרפת וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב חיים קורסיה קיים לאחרונה דיון ארוך עם בכירי משרד החוץ הצרפתי. לאחר הדיון עדכן הרב קורסיה כי משרד החוץ הצרפתי הודיע שיקבל כל הנחיה הלכתית שתגיע מביה"ד של של ועידת רבני אירופה.

מנכ"ל 'ועידת רבני אירופה' ורבה של הז'נדרמריה הצרפתית, הרב משה לוין השתתף גם הוא בדיון ודיווח כי הוא היה ענייני מאוד וכי נראה ששלטונות צרפת ייחסו לעניין חשיבות מיוחדת. הרב לוין הוסיף כי בכירי משרד החוץ אמרו בפגישה שהמכרז שהוציאו לפינוי בתי העלמין ובו ההגבלה לחצי שנה לא תקף לגבי בתי העלמין וקברי היהודים.

"הסברנו להם את החשיבות שיש ליהודים לקברי המת וקדושתם", סיפר הרב לוין, "והם הבהירו חד משמעית כי יינתן לנו כל הזמן הנדרש כדי למצוא את הפתרונות ההלכתיים. עוד הוסיף כי משרד החוץ ביקש להבהיר כי הדרישה לפנות את בתי העלמין מאלג'ריה אינה של שלטונות צרפת אלא של השלטונות באלג'ריה המבקשים להפוך את השטחים הללו לנדל"ן כבישים ועוד".

ב-JTA מציינים כי באלג'ריה חיו בעבר יותר ממאה אלף יהודים אך רובים עלו לישראל עם קום המדינה ורבים ברחו במשך מלחמת העצמאות העקובה מדם של אלג'ריה נגד צרפת.