עמונה
עמונהצילום: מטה הסברה עמונה

המדינה הגדירה כאדמות מדינה את השטח שעליו מתוכנן לקום יישוב חלופי עבור תושבי עמונה שיפונו בשל פסיקת בג"ץ.

מדובר בשטח של 1,600 דונם מזרחית לשילה בבנימין. בשבוע שעבר הושלמה ואושרה העבודה של צוות 'קו כחול' במנהל האזרחי, שהגדיר את השטח כאדמות מדינה.

בגלי צה''ל דווח כי המיפוי המחודש של השטח נדרש לצורך קידום תכניות הבניה במקום, בראשן תכנית לבניית 140 יחידות דיור במקום, ש-40 מהם ישמשו את מפוני עמונה והיתר ימכרו בשוק החופשי.

בשלב זה תושבי עמונה מתנגדים לכל פתרון של העתקת היישוב למיקום חלופי, גם אם ייאלצו לבסוף להתפנות מבתיהם. גם ראש הממשלה ושרי הימין מנסים לקדם פתרון שלא יכלול פינוי בכוח של עמונה.

שרי הממשלה העוסקים בסוגייה ממתינים לחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הנוגעת לפתרון של שימוש בקרקעות ליד עמונה כ"נכסי נפקדים" והעברת בתי היישוב אליהם.

במקביל מקודמת כל העת התכנית להקמת יישוב חלופי מזרחית לשילה וכעת הקרקע במקום הוכשרה ואושרה לשימוש. נציין כי ועדות התכנון צריכות לאשר כל תכנית לבנייה במקום ועל כן מדובר בתהליך שעשוי לקחת זמן רב.

מעמונה נמסר, "אנחנו לא זזים לשום מקום. אין לנו חלופה אחרת מלבד הסדרה של בתינו והישוב עמונה במקומו. או שנהיה בעמונה או שלא נהיה. אנחנו מתנגדים בחריפות להכשרת שכונה שתקדם טרנספר של תושבי עמונה".

לדבריהם, "מי שמקדם תוכנית כזו לא רק שאינו מייצג אותנו, פועל בניגוד לעמדתנו ועל דעת עצמו בלבד - הוא גם משלה את שר הבטחון שרת המשפטים וראש הממשלה שאכן מדובר בחלופה רלוונטית דבר שאינו נכון. הניסיון 'להרוויח עוד ישוב' שכולם יודעים שקהילת עמונה לא תגור בו, הוא נסיון ציני לסחור בטרגדיה של תושבי עמונה לטובת עוד פרוייקט בניה. הציבור כולו וגם אנחנו, עייף כבר מהקומבינות האלה. אנחנו לא נשתף עם זה פעולה".

"האחריות להסדרת עמונה מוטלת על ראש הממשלה, שר הבטחון ושרת המשפטים וכל תרחיש אחר עלול להחזיר אותנו אל המראות הקשים והכואבים לפני עשור בפינוי הבתים ביישוב", מוסיפים בעמונה.