הדיינים החדשים בבית הנשיא

נשיא המדינה ראובן ריבלין ערך הבוקר (ראשון) טקס רשמי למינוי תשעה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול בירושלים.

המינוי מתבצע על פי המלצת הועדה לבחירת דיינים מלפני כשלושה שבועות, אשר בחרה בתשעת הדיינים החדשים.

נשיא המדינה ריבלין נאם בטקס ובירך את הדיינים החדשים. "היום מלאו שורותיו של בית הדין העליון בתשעה דיינים חדשים, לאחר תקופה ארוכה של השתהות ועיכוב." פתח הנשיא את דבריו והמשיך: "בדומה לגשמי ברכה שפוקדים את הארץ לאחר תקופה ארוכה של בצורת, תפילה ותענית; כניסתכם, דיינים נכבדים, אל בית הדין הגבוה, היא סימן ברכה ליהדות ישראל כולה ובמיוחד לבעלי הדין הממתינים בציפייה לכוחות חדשים שכמותכם".

"דייני ירושלים החדשים והנכבדים, בשעה שתשבו על כס הדין, אל תהססו לערב במידת הדין השקולה והמדודה, קורטוב נדיב ממידת הרחמים", המשיך הנשיא והדגיש: "זכרו נא, עבור בעלי הדין דיני אישות ודיני גיטין, דיני נפשות של ממש המה- איש איש ונפשו, אישה אישה וכל מאודה וחייה. אל נא תקלו ראש בשליחותכם, ואל נא תדונו בה בירושלים בדין תורה בלבד, אלא מזגו בה גם מן החסד ולפנים משורת הדין".

"בית הדין הגדול, בהרכבו הנוכחי, הוא הגדול ביותר מבחינת מספר הדיינים ועל כך ראויים לשבח הגורמים המקצועיים והממשלתיים." אמר הנשיא והוסיף: "אני יודע שבבתי הדין האזוריים עדיין חסרים תקנים רבים, ואני תקווה שלטובת הציבור כולו יעשה מאמץ אמיתי להשלים את התקנים החסרים בהקדם. הציבור המתדפק על שערי בתי הדין זכאי להליכים יעילים ומהירים שיענו למצוקותיו וצרכיו".

"האחריות הכבדה שאתם נושאים בה מעתה ואילך, איננה מתמצה בהליך הדין הממוקד," אמר הנשיא בסיום דבריו והוסיף: "עבור רבים מאזרחי ישראל היהודיים, בית הדין הרבני הגדול בירושלים משמש בתור הפנים הרשמיות והחשובות ביותר של התורה, המסורת, והדת היהודית בכללותה. רבים ושונים בעם ישראל כמהים למוצא פיכם, וחפצים לשמוע כיצד מציון תצא תורה".

יו"ר הועדה לבחירת דיינים, השר ד"ר יובל שטייניץ, בירך בטקס את שרת המשפטים שקד על סיועה בהבאת תהליך המינוי לסיומו.

"כל הכבוד לחברי הוועדה ולכוח הנשי. ובמיוחד כל הכבוד לשרת המשפטים איילת שקד, שבלי תבונתה ועקשנותה, ולעתים גם הגעה להסדרים, לא היו יכולים להתבצע המינויים".

שטייניץ התייחס בנאומו גם לסערות האחרונות סביב התבטאויותיהם של רבנים ואמר, "הדיבורים על בורים וסוטים פוגעים בעם. כולנו עם אחד".

הדיינים שמונו בטקס הבוקר הם הרב אלמליח יצחק, הרב הישריק אליהו רפאל, הרב זמיר יעקב, הרב כץ אהרן, הרב לוז-אילוז ציון, הרב נהרי מימון, הרב עמוס מיכאל, הרב שינדלר אברהם והרב שפירא שלמה.

"זהו יום היסטורי למדינת ישראל", אמרה עו"ד אפרת רוזנבלט, חברת הוועדה לבחירת דיינים, "היום הורכב בית הדין הרבני הגדול ביותר שהיה אי פעם. מעולם לא מונו כל כך הרבה דיינים לבית הדין הגדול, ועוד בבת אחת. אני מקווה שבזאת יושם קץ לעינויי דין, ומאחלת לדיינים שמונו היום הצלחה במילוי תפקידם. מדובר בדיינים מעולים שבמעולים ואני בטוחה שיידעו להשתמש בכוחא דהיתרא, כשיתאפשר לפי ההלכה".