הרב חיים סבתו
הרב חיים סבתוצילום: פלאש 90

שר החינוך נפתלי בנט הודיע היום (א') על זכייתם של חתן וכלת פרס השר לתרבות יהודית בתחום הספרות היהודית לשנת תשע"ו, הרב חיים סבתו ושרה פרידלנד בן ארזה.

בנט אישר את המלצת חברי ועדת הפרס: אלישיב רייכנר- סופר ועיתונאי במקור ראשון, מרים גילת הופמן- עורכת ראשית בספריית בית אל וד״ר ראובן טבול- ראש החוג לספרות במכללת אורות ישראל.

שר החינוך בירך את הזוכים על תרומתם רבת השנים לספרות יהודית. ״הסופר הרב חיים סבתו חתום על יצירות מופת רבות, שבהן שילוב קסום בין הספרות הישראלית, ההיסטוריה היהודית והתורה. זכות היא לנו להכיר את העולמות הנגלים מספריו של הרב סבתו, וזכות גדולה עוד יותר להעניק לו פרס על כך", אמר בנט.

באשר לשרה פרידלנד בן ארזה אמר השר בנט, "ייחודיות מדהימה מאפיינת את שרה, ואת היצירות יוצאות דופן שלה שמאפשרות לנו להכיר את המסורת החסידית. מדינת ישראל מתעשרת מיצירות מופלאות אלה, ואני מקווה שהענקת הפרס תבטיח לא רק המשך יצירה, אלא השראה ועידוד ליוצרים צעירים נוספים בתחום הצרבות היהודית״.

פרס שר החינוך לתרבות יהודית ניתן ליוצרים בתחומי התרבות היהודית: ביצירה מתחום התיאטרון, קולנוע, מוזיקה, מחול, ספרות ושירה. הפרסים נועדו לבטא את הוקרת עם ישראל ליוצר בתרבות היהודית. בנוסף מוענק פרס מפעל חיים על תרומה חשובה לתחום התרבות היהודית בישראל.

ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי "הסופר הרב חיים סבתו הוא ממעצבי היצירה היהודית החדשה בתוככי הספרות הישראלית. ספריו חושפים עולמות תרבות נסתרים ואת כולם מספר הרב סבתו ברגישות ובשפה מרובדת וסגנונית.

''יצירתו הרחבה של הרב סבתו, הספרותית וההגותית, מגלה את עולם התורה הספרדי שחריפות ותמימות שוכנים בו כאחד, את אהבת הארץ הגדולה אך גם את קשיי העלייה והקליטה, ואת קולו של בן הישיבה בתוך הטנק ובשדה הקרב", נכתב.

באשר לשרה פרידלנד בן ארזה כתבה ועדת הפרס בנימוקיה, "יצירתה העשירה של המשוררת שרה פרידלנד בן ארזה מגישה לקורא העברי תלכיד מרתק של מסורת חסידית עמוקה, דיון הגותי עכשווי ושפה שירית מרתקת החוקרת אחר קולה הייחודי כאישה, כבת זוג, כאם, כחלק בלתי נפרד משרשרת הדורות.

''מתוך שיח מעמיק עם עולם התוכן היהודי על רבדיו ומקורותיו המאתגרים אותה להיות שותפה פעילה ומובילה. על ציר ההווה המשתנה ומתפתח מציעה פרידלנד בן ארזה קריאה מתחדשת ומרגשת".