בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגלה הערב (ראשון) כי ישראל מנעה פיגועים רבים בעולם בזכות ערכה המודיעיני.

"בנושא של הטרור אנחנו מעצמת מידע. כל המדינות צורכות את המודיעין הזה שלנו. ישראל מספקת אותו והיא מנעה הרבה פיגועים בעולם – מה שמעלה את ערכה", דברי נתניהו בתדרוך לתא הכתבים המדיניים.

"ההבנה החודרת לכל עמי העולם זה שהם מאויימים על ידי הטרור וצריכים את העזרה של ישראל. המדיניות שלי היא לגוון את הבריתות עם המדינות", הוסיף ראש הממשלה.

הוא ציין כי "הגופים הבינלאומיים לא משקפים בהכרח את מה שקורה אצל המדינות החברות בהן. אנחנו בשנים האחרונות מוסיפים לבריתות שלנו - לא כתחליף ליחסים עם ארה"ב".

נתניהו התייחס לשתי סוגיות בוערות. על דו"ח המבקר הצפוי בעניין מבצע 'צוק איתן' אמר ראש הממשלה, "אנחנו לא רוצים לגנוז את זה. אנחנו מעוניינים שכל האמת על צוק איתן תצא. כל ההכנות שלפני וכל הפעולות שהיו תוך כדי".אנחנו מעוניינים שכל האמת על צוק איתן תצא לאור. כל ההכנות שלפני וכל הפעולות שהיו תוך כדי.

סוגיית הצעת החוק של יו"ר הקואליציה דוד ביטן בנוגע לסגירת תאגיד השידור הציבורי זכתה ליחס ביקורתי מצד ראש הממשלה.

"דוד ביטן לא תיאם את זה איתי. לא שאל את דעתי. זו דעתו. יש כמה וכמה קולות ששמעתי בממשלה שביקשו לא להעביר את ההחלטה להאריך את זמן ההיערכות של התאגיד. אני העברתי היום את ההחלטה".

נתניהו גם הבהיר שאופציית הרחבת הממשלה עדיין עומדת על סדר היום. "בסך הכל הממשלה מתפקדת היטב – אני לא אסתיר מכם שאני מעוניין בהרחבתה. אין מגעים, אבל יש רצון. יש לי סיבות טובות לרצות בהרחבתה".

הוא נשאל האם קיימת אפשרות שיוציא את מפלגת הבית היהודי כדי להרחיב את הממשלה וענה, "אמרתי הרחבתה, לא אמרתי צמצומה והרחבתה".

היוזמה הצרפתית

נתניהו התייחס ליוזמות השונות לגבי חידוש תהליך השלום עם הפלסטינים – ואמר כי היוזמה המצרית היא העדיפה.

"יש יוזמה ורצון של נשיא מצרים לקדם את התהליך – הדבר הזה מבחינתנו הוא דבר חיובי. היוזמה הצרפתית - אתם יודעים את דעתנו עליה. אני לא חושב שצרפת ומדינות רחוקות צריכות להתערב – יש מדינות באיזור שיש להן עניין לסייע וזה חשוב".

"במידה ומדברים על יוזמות בינלאומית – אם אנחנו נוכל להביא לכך שמדינות באיזור יקדמו גם את הנורמליזציה וגם את קידום התהליך עם הפלסטינים – זה יכול לתת לנו תוצאות מאוד חיוביות", דברי ראש הממשלה.

נתניהו התייחס לאפשרות של הידוק יחסים עם מדינות ערב המתונות. "ש כאן שותפות של מדינות רבות באיזור לנסות להשיג יציבות איזורית וביטחון גדול יותר. יש כוחות שמאיימים גם עלינו וגם על מדינות ערביות אחרות. זה האיסלאם הקיצוני השיעי שמונהג על ידי איראן והסוני שמונהג על ידי דאע"ש. מדינות רבות באיזור רואות בנו שותף ולא יריב נגד האיומים הללו".

בנוסף למעבר מבוקר של סחורות, אנחנו מקדמים תשתיות בסיסיות בעזה, משום שהבעיה יכולה להגיע לבעיה הומניטרית כללית.
"השינוי שמתרחש עם הערבים טומן בחובו אפשרות שבמידה וחשבנו שהפריצה ביחסים עם הפלסטינים תפתח לנו את היחסים עם העולם הערבי – זה ודאי נכון. אם נגיע להסכם שלום זה יעזור עם מדינות אחרות", הוסיף ראש הממשלה.

לגבי ההסכם עם טורקיה הבהיר נתניהו, "אנחנו קיבלנו מסר מהטורקים לפני שבוע שהאירועים בטורקיה לא יעיבו על היחסים עם ישראל. ההסכם הונח בפני הכנסת ועכשיו צריך לאשר אותו בממשלה. אנחנו מחכים לכך שהם יאשרו אותו בצד שלהם. נרמול היחסים לא יבוא על חשבון אף מדינה אחרת – כולל מצרים וירדן".

ראש הממשלה התייחס גם למצב ההומניטרי בעזה וגילה כי ישראל מנסה לפעול למען האוכלוסיה האזרחית.

"הגדלנו את מספר המשאיות מ-250 לקרוב ל-1000. אנחנו מעוניינים וגם הנחתי לקדם דברים בסיסיים שיכולים לשפר את המצב. בנוסף למעבר מבוקר של סחורות, אנחנו מקדמים תשתיות בסיסיות בעזה, משום שהבעיה יכולה להגיע לבעיה הומניטרית כללית".

הוא דיבר על הקושי בהכנסת עוד סחורות לעזה. "יש לנו בעיות ביטחוניות לא פשוטות. החמאס לא רואה את זה כך. הוא משתמש באפשרויות הללו בדרך אחרת. בעיית הנמל היא בראש ובראשונה של בידוק והיכולת לשמר אותו. ביקשתי להשמיש את מעבר ארז למעבר סחורות על מנת להגדיל את נפח התעבורה".

"אנחנו לא מתערבים"

נתניהו הקדיש פרק משמעותי בתדרוך ליחסי ישראל וארצות הברית. הוא סיפר כי משני צדדי המתרס הפוליטי יש מי שמחפשים את תמיכת ישראל ואמר, ''בכל המקרים אני מקפיד מאוד לומר להם – רבותי אנחנו לא מתערבים ונעבוד עם מי שייבחר. כך זה נכון – ואנחנו מקפידים על זה הקפדה יתירה.

''אין לנו קשר לאנשי הקמפיין. העמדות שלנו נאמרות בצורה ברורה ואנחנו ממש לא מתערבים. אין טעם להתערב, אין חוכמה בלהתערב - ואין התערבות".

הוא נשאל איך יתייחס לביקור אפשרי של אחד המועמדים לנשיאות והבהיר, "ברור שאם מישהו יבקש לא נדחה אף אחד. למיטב ידיעתי אין כוונה כזאת".

גם מזכר ההבנות להסכם הסיוע הבטחוני מעסיק את ראש הממשלה בימים אלה. הלילה יוצא מ"מ ראש המל"ל יעקב נגל לוושינגטון לשלושה ימי שיחות עם האמריקנים – ועדיין לא ברור אם מהם יצא הסיכום הסופי בנושא.

ראש הממשלה ציין כי קיימות מחלוקות בנושאים שונים ולגבי סכום הסיוע הבהיר, "אנחנו לא נצא מקופחים ביחס להצעה שלהם. בניהול משא ומתן יש כללים מסויימים ויש היגיון. עוד לא סיימנו ואנחנו צריכים לסיים. אנחנו בתוך התהליך – אני מקווה שלקראת סיומו".

נתניהו אמר עוד כי "ההעדפה שלנו היא לסיים דווקא עם הממשל הזה משום שיש לזה המשכיות – ויש בזה מסר".