מלחמת לבנון השנייה
מלחמת לבנון השנייהPhoto by Pierre Terdjman / Flash90

ארגון הטרור חיזבאללה הצליח באמצעות ערוץ הטלוויזיה אל־מיאדין המזוהה איתו, "לראיין" את שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ, את ח"כ ציפי לבני, את אלוף (במיל') ח"כ איל בן־ראובן ואת תומר ויינברג, שנפצע ברכב הסיור שממנו נחטפו חיילי צה"ל אלדד רגב ואהוד גולדווסר ז"ל הי"ד.

ויינברג, שנפצע בתקיפת ההאמר הצה"לי במארב חיזבאללה, סיפר לעיתון "ידיעות אחרונות" כי "בפברואר פנה אליי העיתונאי האיטלקי מיקלה מוני וסיפר שהוא אוסף חומרים לכתבה נרחבת על אירוע החטיפה".

בפרק הראשון מתוך שלושה ששודר במוצאי השבת האחרונה גולל ויינברג באריכות את דקות החטיפה. "ברגע שהתחיל הירי הבנתי שזה מגיע מכיוון חיזבאללה, פתחתי את דלת ההאמר, לא הסתכלתי על חבריי שישבו במושב האחורי וברחתי".

אחד ממחבלי החיזבאללה מסביר בסרט, "ראינו את החייל שנפצע והצליח לברוח, אבל תפיסתו בשבי לא הייתה מתוכננת בפקודות המבצע ולכן לא לקחנו אותו".

אלוף (במיל') עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, טען כי לא התראיין לערוץ אל־מיאדין אלא הועתקו קטעי ראיונות איתו בטלוויזיה הישראלית.

הפרק הראשון עם "ראיונות" הבכירים

ויינברג הסביר אתמול מה התרחש ככל הנראה וכיצד "בושלו" הראיונות עם הישראליים. "בפברואר פנה אליי במייל מיקלה מוני שהציג את עצמו כעיתונאי של סוכנות הידיעות האיטלקית אנס"א ברומא. הוא ביקש לראיין אותי על פרשת החטיפה.

"דחיתי אותו כמה פעמים והסברתי ששחזור האירוע עלול להחמיר את מצבי הנפשי והגופני. העיתונאי האיטלקי לא ויתר, ובסופו של דבר הסכמתי להתראיין. כשהגיע אליי הביתה, סיפר שהוא שוהה בירושלים והגיע אליי במיוחד 'כי העם האיטלקי מעוניין מאוד לשמוע את הסיפור שלך, וחשוב שהאיטלקים יכירו את נסיבות החטיפה'.

"העיתונאי האיטלקי הסביר שהמפיק שלו לוחץ שאצטלם מול הסרטון והציע לי בשמו של המפיק 2,000 דולר. דחיתי אותו מיד והודעתי שאין סיכוי", סיפר ויינברג.

ויינברג לא ראה את הסרט של חיזבאללה. "חברים שלי עשו לי שיימינג כי אחרי כל מה שסיפרתי לעיתונאי האיטלקי, הם שידרו רק קטע שממנו משתמע כאילו ברחתי מהרכב והפקרתי את חבריי. בבת אחת צפו אצלי הזיכרונות מהאירוע ההוא ונכנסתי ללחץ. מאז שידור הסרט גם לא הלכתי לעבודה", סיפר.

גם ציפי לבני ועמיר פרץ הבהירו כי הוטעו, ונאמר להם שמדובר בצילומים לבי־בי־סי הבריטי ולטלוויזיה האיטלקית, ולא נאמר שזה סרט שמצולם עבור חיזבאללה.

העיתונאי האיטלקי מיקלה מוני טען אתמול להגנתו "גם אני לא ידעתי שהראיונות שנשלחתי לעשות בישראל נועדו לחיזבאללה".

"אחמד ברגותי, המפיק ששכר אותי בירושלים, אמר לי שהוא מכין ראיונות עם עבור תוכניות שישודרו בערוץ בי־בי־סי ובאל־ג'זירה. אני עובד לא מעט עם המפיק הזה וקיבלתי על עצמי את המשימה".

מוני סירב להגיב לטענה שהציג עצמו כעיתונאי של סוכנות ידיעות איטלקית. "כשגיליתי שערוץ של חיזבאללה שידר את הראיונות ולא אל־ג'זירה או הבי־בי־סי, הבנתי שסידרו אותי ויצאתי שקרן מול המרואיינים שלי. אני פוחד לאבד את עבודתי", אמר מוני.

"אני עיתונאי מקצועי, אין לי קשר לערוץ אל־מיאדין ולא לחיזבאללה, ואני לא מעוניין בקשר איתם. תומר ויינברג הוא בחור נחמד מאוד, ואני מרגיש כלפיו אי־נעימות גדולה. פניתי בכעס גדול למפיק ברגותי, והוא טען שאין לו מושג איך הראיונות התגלגלו לערוץ אל־מיאדין".

בסוכנות הידיעות האיטלקית אנס"א אישרו כי העיתונאי מיקלה מוני עובד איתם "אבל לא שלחנו את מוני לערוך ראיונות על פרשת חטיפת חיילי צה"ל, והראיונות גם לא שודרו אצלנו".

אלוף (במיל') איל בן־ראובן אמר ל''ידיעות אחרונות'' כי "זה מעשה חמור, ואני שוקל לנקוט הליכים משפטים נגד העיתונאי האיטלקי. כמובן שאילו ידעתי בראיון שהוא ישודר בערוץ של חיזבאללה לא הייתי מתראיין. מישהו עשה פה תרגיל".