מאיר פרוש
מאיר פרושצילום: פלאש 90

רגע לפני שמליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את ביטול חובה לימודי הליבה בציבור החרדי, נאם סגן שר החינוך מאיר פרוש והסביר את הסיבות למאבק החריף של הח"כים החרדים.

"אני איש אגודת ישראל ואני כאן במסגרת של יהדות התורה", פתח פרוש את נאומו וחזר עשרות שנים אחורה, "לפני יותר משבעים שנה, כשאירופה בערה ונחרבה, וגם אישור עלייה היה קשה ליהודי חרדי לקבל בשביל לעלות לארץ, בימים ההם שלא היו אישורים, נתנו אישור אחד לאחד המיוחדים, עבורו ועבור בניו, זה היה הרב מבריסק זצ"ל.

''הוא עמד בראש הפירמידה של אלה שדגלו ודוגלים בהקפדה מיוחדת, שלא משנים כלום מאז שניתנה התורה בהר סיני''.

לדברי פרוש, הקמת מוסדות ה'פטור' נקבעה לאחר קום המדינה בשל רצונה של קבוצה בזרם החרדי להמעיט בלימודי חול לטובת לימודי קודש. "כשהחלו לדון אחר קום המדינה, והכינו את חוק לימוד חובה, היה זה הרב מבריסק שפעל והשיג את סעיף 5 בחוק זה תחת הכותרת פטור, ויהדות התורה מרגישה מחויבת עם זה לבנו, למשפחתו, לבני קהילתו, שיוכלו להמשיך ללמוד במוסדות פטור בלי מעורבות כלשהי.

"אני רוצה שתדעו, יש כאלה מוסדות פטור שלא מוכנים לקבל כלל תמיכה מהמדינה, ואנחנו מחויבים שלא יאונה להם שום דבר, ושאף אחד לא יתערב להם, זו המחויבות שלנו, להבאתו של הרב מבריסק ומשפחתו לארץ אז, זו הערבות שלנו שנדאג להם לכל מבוקשם. כך אנו מרגישים", אמר פרוש.

בהמשך טען כי לימודי החול הנלמדים במוסדות הפטור אינם נלמדים מכח מימוש לימודי הליבה באופן חלקי אלא כי כך למד הרמב"ם. "ח"כ עומר בר לב שאל האם יש עבירה ללמוד חשבון, אני רוצה לומר לך, לומדים חשבון במוסדות הפטור, אמר מיקי לוי 'איזו איוולת, לא לומדים לוח הכפל', אני רוצה להגיד למיקי לוי, זה שקר גס, לומדים במוסדות הפטור את לוח הכפל, אבל אנחנו מאמינים שיש מצווה ללמוד כמה שיותר תורה, ולכן את מה שמחויבים לדעת מלמדים גם במוסדות פטור.

"זה לא שמבטלים הערב את חוק הליבה. היום כאשר נאשר את החוק, אנו נאמר שאלה שלומדים במוסדות הפטור, כשהם לומדים חשבון או עברית או דקדוק, או כל מה שלומדים, זה לא בגלל שהמדינה מחייבת אותם בלימודי ליבה, אלא כי את זה הגאון מווילנה למד, את זה הרמב"ם למד, לכן הם לומדים את זה. איזו מן הסתה להגיד שלא לומדים חשבון? זה שקר גס! לומדים את מה שלמדו לפני מאה שנה, מאתיים שנה, שלוש מאות, שלושת אלפים שנה. לומדים חשבון".