ריבלין בלשכת הגיוס
ריבלין בלשכת הגיוסצילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ביקר הבוקר (שלישי) בבסיס הקליטה והמיון של צה"ל בבסיס תל השומר, ופגש במתגייסי ומתגייסות חודש אוגוסט כשהוא מלווה במפקד מיטב תא"ל ערן שני, ראש אכ"א אלוף חגי טופולנסקי וסגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן.

ריבלין ביקר בגיוס לגדודי ההגנה האווירית, פקוד העורף וגדודי הלוחמים והלוחמות: אריות הירדן, קרקל וברדלס.

הביקור נפתח בסדרת סקירות שהועברה על ידי מפקד מיטב. במהלך הסקירות הוצגו לנשיא נתונים פורצי דרך באשר לגיוס כלל האוכלוסיות לצה"ל ובראשם הציבור החרדי.

על פי נתוני הגיוס למעלה מרבע מהגברים לא מתגייסים (26.9%) ולמעלה מארבעים אחוז מהנשים לא מתגייסות (41.8%). ברוב המקרים, הסיבה טמונה בהצהרת דת ו"תורתו אומנותו" אצל נשים וגברים בהתאמה.

מתגייסי יולי 2015 ואילך מתגייסים ל-32 חודשי גיוס ועל כן במרץ 2018 ישתחררו באופן חריג שני מחזורי גיוס וכך תרד באופן חד פעמי מכסת המשרתים. עד שנת 2023 יצומצם הפער.

בין יתר הנתונים הוצגו לנשיא גם נתוני הגיוס בחברה האתיופית המגלים כי ישנו שיפור גדול בצמצום שיעורי הנשירה מקרב המתגייסים ועליה של 20% בקרב היוצאים לקצונה. בין יתר הנתונים שמע הנשיא כי בגיוס 2015 גם 20 עתודאים יוצאי אתיופיה.

גיוס הבנות הדתיות לצה"ל הולך ומתרחב וכך גם גיוס החרדים. בעשור האחרון עולים אחוזי הגיוס באופן ניכר והחל ממחזור הגיוס של נובמבר תצטרף לצנחנים פלוגת חרדים.

לנשיא הוצגה גם תכנית חדשה שתביא להגדלה משמעותית באחוזי הגיוס בקרב החברה הבדואית באופן שיוביל להכפלה של מספר המתגייסים במגזר הבדואי עד 2018. על פי התכנית יזכו המתגייסים הבדואים להכנה לשירות לאחר גיוסם, לשירות קצר יותר בן 24 חודשי שירות ולהטבות מיוחדות למשרתים בגדס"ר.

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בשיחתו עם המתגייסים והמתגייסות אמר ריבלין, ״אתם מתגייסים לצבא מדינתנו בו אין הבדל בין חייל לחייל. בנות, בנים, חרדים, חילונים יהודים, דרוזים, בדואים, מוסלמים. כולכם צבא ההגנה על ישראל ועל כל אזרחיה. פעם הגנו הוריכם עליכם- והיום אתם עליהם.

"אני גאה להיות איתכם היום ולראות גם את החיילות שנראות כבר וותיקות וגאה לראות כיצד לוחמות ממלאות את שורות צה״ל. אני מאחל לכן ולכם שירות מועיל ויעיל ומיצוי של היכולות שלכם. לפני 59 שנים התגייסתי בעצמי, לאחר מכן גייסתי את ילדיי ואחריהם את נכדיי. אתם עבורי, כמו ילדיי, נכדיי, בני ובנותיי. תודה לכם על הרצון לשרת את המדינה מתוך התחושה שזהו תפקידו של כל אחד״.

לאחר שיחתו עם החיילים והחיילות, ביקר הנשיא בשרשרת החיול שם המתינה לו מתנת גיוס משלו- דיסקית אישית עליו הוטבעו פרטיו של הנשיא, מספרו האישי, שמו והמילים "נשיא המדינה".

בשיחתו עם התקשורת לאחר הביקור נשאל הנשיא על עתיד התאגיד והשידור הציבורי ועל עמדתו באשר לעמדות שהציגו שרים בנושא לאחרונה.

״בדמוקרטיה יש גם הרבה פוליטיקה. חלק מנשמת אפה של הדמוקרטיה היא גם יכולת הביטוי החופשי. כמובן שרצוי להקפיד בכבודם של אנשים גם כאשר הם יריבים שלך", אמר ריבלין.

''השידור הציבורי הוא נושא חשוב ביותר. זו משימה שאנחנו מבטיחים להתמודד איתה ונוכל לה. כולם מבינים שהשידור הציבורי הוא למען הציבור כולו ולא שידור ׳מטעם׳ של איש. השידור הוא מטעם הציבור ולמען הציבור מבלי שיש קומיסרים שאומרים לאן וכיצד צריכים להובילו. אני בטוח שזה מאבק, מאבק שנוכל לעמוד בו״.

הנשיא שב והדגיש בתום דבריו, ״השידור הציבורי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואני בטוח שכך חושב כל פוליטיקאי, יהיו הביטויים שהוא מבטא אשר יהיו״.