יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

כחלק מההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד, אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק הבטחת הכנסה לאברכים בעלי משפחה ומעוטי יכולת.

מדובר בתקציב בן 100 מיליון שקל שיוקצה על פי קריטריונים לאברכים ולסטודנטים נזקקים. הקצבה תעמוד על 1,040 שקלים לחודש. לפי הצעת החוק, אברך בעל משפחה עם שלושה ילדים ושאין למשפחתו נכסים (מעבר לדירת מגורים אחת) ושהכנסת משפחתו אינה עולה על 1,200 שקל בחודש, יהיה זכאי לקבלת סיוע עד 1,040 שקל בחודש.

את הצעת החוק הציג סגן שר האוצר יצחק כהן שהבהיר כי מדובר ב-10,000 אברכים מעוטי יכולת בלבד שיקבלו את הקצבה החודשית.

לדבריו החוק הינו שוויוני בכך שהוא מקצה לסטודנטים נזקקים 120 אלף שקל באמצעות קרן סיוע מיוחדת שהוקמה בעבורם בעוד שלאברכים הנזקקים עומד התקציב השנתי על 100 אלף בלבד.

במהלך הדיון נאמו נציגי מרצ ונציג יש עתיד ותקפו בחריפות את החוק ואת הסיעות החרדיות שדרשו את חקיקתו.

שר הבריאות יעקב ליצמן סיפר כי כשח"כ ציפי לבני ביקשה להקים ממשלה בתקופת מפלגת קדימה, היא הציעה לחרדים אף יותר ממה שמוצע בחוק הנוכחי. "כשח"כ לבני רצתה להקים ממשלה וניהלה איתנו משא ומתן, היא הסכימה לתת לנו אז הבטחת הכנסה יותר ממה שאתם נותנים לנו היום", אמר.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני עלה אף הוא לדוכן המליאה ותקף את נציגי האופוזיציה באומרו כי רק כשמדובר בתקציבים המיועדים לציבור החרדי – כולם מזדעקים. "אם יש פעם הטבה לאברך נזקק – אתם תוקפים, בזמן שאני, בתפקידי כיו"ר ועדת הכספים, משתדל לסייע לכולם".

נזכיר חוק הבטחת הכנסה לאברכים לומדי תורה חוקק בשנת תשמ"א ביוזמת ח"כ מנחם פרוש ז"ל בתוקף תפקידו כיו"ר ועדת העבודה והרווחה, והיווה בשורה לאלפי אברכים לומדי תורה בעלי משפחות ברוכות ילדים.