כחלון מקבל את הדו"ח
כחלון מקבל את הדו"חצילום: דוברות משרד האוצר

שר האוצר משה כחלון קיבל היום (רביעי) את דו"ח מסקנות הוועדה לייעול שוק ההימורים החוקיים אשר בראשה עמד מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד והייתה שותפה שלו גם מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור.

הצוות, שהוקם בהתאם להחלטת ממשלה, בחן היבטים מבניים, מקצועיים ומשפטיים בסוגיות שונות הנוגעות להסדרה של הימורים חוקיים בישראל, בדגש מניעת השפעות שליליות של ההימורים.

הוועדה ממליצה לאסור הפעלת משחקים בעלי אופי ממכר - "גורם מרכזי אחר המשפיע באופן ישיר על סיכוי של יחידים להתמכר להימורים הוא מוצר ההימורים, גופו ומאפייניו. על פי הנלמד מן הידע המחקרי והאמפירי בתחומי הסוציולוגיה והפסיכולוגיה, משחקים אשר ניתן לשחק במהירות ובאופן רציף, ואשר הידיעה אם פלוני המשתתף במשחקים זכה או הפסיד בהם היא מידית".

על מנת למתן את שיעורי ההתמכרות להימורים במדינת ישראל, מוצע לאסור על הפעלת שני משחקים (מכונות המזל והימורי סוסים) אשר נמצאו כבעלי פונטציאל גבוה לגרימת התמכרות.

הוועדה גם ממליצה על הגבלת גודלו של שוק ההימורים – ''בחמש השנים האחרונות גדל שוק ההימורים החוקיים בלמעלה מ-10% בשנה. קצב הגידול האמור פוגע בעיקר בשכבות החלשות באוכלוסיה''.

לאור זאת, מוצע לקבוע הוראות בדבר מיתון קצב הגידול כך שהשוק לא יוכל לגדול ביותר מ-3% ריאלית בשנה.

הוועדה גם מציעה להקצות מידי שנה 20 מיליון ש"ח לטובת הגברת האכיפה על הימורים לא חוקיים וזאת תוך תגבור תקציבי משטרת ישראל, משרד המשפטים ורשות המסים. כמו כן, מוצע להחיל כללים להגבלת האפשרות לביצוע הלבנות הון באמצעות שוק ההימורים החוקיים.

שאר המסקנות כוללות המלצות בדבר העלאת שיעורי המס על זכיות מהימורים, שימוש בכספים החונים של מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט ומיקוד הקצאת רווחי מפעל הפיס בפרוייקטי פיתוח.

שר האוצר כחלון, אמר כי "מכונות המזל הן אחת מהרעות החולות של מדינת ישראל. הן המכונות הכי משומנות לקחת כסף מהשכבות החלשות לקופת המדינה. הכסף הזה הוא כסף מזוהם ואנחנו לא רוצים אותו. זה לא מקרי שב-28 לחודש, ימי קבלת הקצבאות המחזורים של מפעל הפיס עולות בצורה דרמטית''.

לדבריו זה לא מקרי שהמכונות האלה ממוקמות באזורי מגורים של השכבות החלשות. ''ההחלטה שלנו היא להסיר את מכונות המזל ואת מירוצי הסוסים. החל מהשנה הבאה לא יהיו יותר מכונות מזל ומרוצי סוסים במדינת ישראל. מי שרוצה להרוויח כסף שילך ללמוד ולהתפתח. כסף מרוויחים מעבודה ולא מהימורים. לכל מי שמשלה את עצמו - כל זמן שאני שר האוצר לא יהיה קזינו במדינת ישראל".

השרה שקד, אמרה כי "העיסוק בהימורים הוא מכירת אשליה לחיים טובים יותר לאזרחים. אותה אשליה פועלת לא אחת נגד אותם מהמרים. נוכח זאת, אבחן יחד עם היועץ המשפטי לממשלה את אסדרת הדו"ח המוגש בחקיקה".