הפקה מקצועית. 'משירי השבת של כצל'ה'
הפקה מקצועית. 'משירי השבת של כצל'ה'יעקב כ"ץ (כצל'ה) עיבוד וניהול מוזיקלי: יובל סטופל

'משירי השבת של כצל'ה'

יעקב כ"ץ (כצל'ה)

עיבוד וניהול מוזיקלי: יובל סטופל

יש הרבה אנשי ציבור, אנשי עשייה, עיתונאים ושאר מפורסמים שאנחנו רואים את פניהם לעתים קרובות, אבל אין לנו מושג מה קורה אצלם בשבת.

אם אנחנו לא מתארחים אצלם במקרה, אין לנו דרך לדעת איך שולחן השבת שלהם נראה.

יעקב כ"ץ (כצל'ה), שבין מפעליו נמנה גם העיתון שאתם מחזיקים בידכם, נותן כעת הזדמנות לטעום מהשבת אצלו, עם אלבום שמורכב כולו מלחניו.

למעשה, גם אוסף הלחנים הזה התחיל כיוזמה פרטית-משפחתית, אבל התגלגל לאלבום שלם המיועד לציבור הרחב.

אין הנחתום מעיד על יו"ר ומייסד בית המאפה שאליו הוא משתייך, ולכן לא נרחיב את הדיבור על הלחנים עצמם. אתם מוזמנים לשמוע בעצמכם, ליהנות ולהחליט לבד אם להכניס ניגונים חדשים לפלייליסט הזמירות הביתי. אבל אפשר לדבר על כל המעטפת שסביב הלחנים: אמנם כל שיר הולחן באופן פרטי, מתוך תחביב ולא במסגרת תעשיית המוזיקה, אבל האלבום הוא בכל זאת הפקה מקצועית לכל דבר. בין הזמרים מככבים אבריימי רוט, זאנוויל וינברגר ומקהלת ידידים, ועל העיבודים והניהול המוזיקלי אחראי יובל סטופל. הקו המוזיקלי של האלבום הוא חסידי קלאסי, הסגנון הישן והטוב, עם עיבודים עשירים ומושקעים – ועם זאת פשוטים ונטולי התחכמויות.

אות אחדות ישראל של המדור מוענק לשיר "יגדל" באלבום. אמנם כל השירים מושרים בהברה אשכנזית, כמנהגם של הסולנים שנבחרו לאלבום, אבל הפיוט "יגדל" ממשיך עד הסוף – כולל החלק "אלה שלוש עשרה לעיקרים" שמופיע בעיקר בקהילות המזרח ופחות בביצועים החסידיים.

הערה לסיום שאינה קשורה לכצל'ה ולאלבומו: בעבר, משנכנס חודש אב היה טבעי לכתוב על אלבומים ווקאליים חדשים, שאינם כוללים כלי נגינה ומתאימים לימי האבלות. היום המוזיקה היהודית הווקאלית עדיין קיימת, אבל מכיוון שהאפשרות להוציא סינגלים לרדיו ולאינטרנט פשוטה ומשתלמת יותר, זמרים כבר אינם מוציאים אלבומים שלמים שכולם ווקאליים. בארצות הברית יש עדיין זמרים שמרשים זאת לעצמם, אבל בישראל קשה למצוא דיסק שכולו, מתחילתו ועד סופו, בלי כלי נגינה, וזה קצת חבל. נו מילא, בבניין ירושלים ננוחם.