הצעה לחיזוק המשילות. שקד
הצעה לחיזוק המשילות. שקדצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האם חשש של ראש הממשלה מעכב דיון על ביטול ועדת האיתור לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, כפי שמבקש משרד המשפטים?

לעיתון 'בשבע' נודע כי שרת המשפטים איילת שקד הגישה כבר לפני שבועות אחדים למזכירות הממשלה הצעת מחליטים לביטול ועדת האיתור ליועץ המשפטי לממשלה.

אלא שמבדיקה שערכנו עלה כי ראש הממשלה מסרב להעלות את הנושא להצבעה בממשלה. גורמים פוליטיים רומזים לנו השבוע כי הדבר נובע מחשש של ראש הממשלה מעימות עם היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, שמתנגד להצעה.

מטרת המהלך שיוזמת שקד היא להוביל לכך שהליך מינוי היועץ המשפטי לממשלה יהיה דומה להליך מינויים של בכירים אחרים - כמו הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש השב"כ ועוד. על פי הצעת המחליטים, היועץ המשפטי לממשלה ימונה על ידי הממשלה בהתאם להצעת שר המשפטים.

עוד עולה מההצעה כי לפני הבאת המועמדות לאישור הממשלה - הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים בשירות הציבורי (ועדת טירקל) תבחן את המינוי ותוודא כי לא נעשה מסיבה שאינה ראויה, כמו זיקה אישית, זיקה עסקית או זיקה פוליטית לגורמים בממשלה.

ההצעה קובעת גם כי מועמד לתפקיד יוכל להיות מי שנמצא על ידי ראש הממשלה או שר המשפטים ככשיר להתמנות לשופט בבית המשפט העליון, לפי הכללים הקבועים בחוק, וכן עומד בכללים שהתוותה הוועדה הציבורית לבחינת דרכי המינוי של היועץ המשפטי לממשלה (ועדת שמגר).

כזכור, ועדת האיתור לתפקיד זה הוקמה בהחלטת ממשלה בשנת 2000 לנוכח המלצת ועדת שמגר, ומינתה שלושה יועצים, בהם היועץ המשפטי הנוכחי אביחי מנדלבליט. אלא שבמקרה שלו, ועדת האיתור הצליחה להגיע להסכמה רק ביחס למועמד אחד, חרף בקשת שרת המשפטים כי הוועדה תמליץ בפניה על שלושה מועמדים.

ראוי לציין כי בשנת 2009, לנוכח חוסר יכולתה של הוועדה להגיע להסכמה - קיבלה הממשלה החלטה לפיה המינוי של יהודה וינשטיין שעמד על הפרק באותה העת, יוצע לממשלה על ידי שר המשפטים.

במשרד המשפטים תוהים מדוע הצעת החוק הזאת אינה מקודמת, חרף העובדה שהיא עולה בקנה אחד עם טובת הציבור.

שרת המשפטים איילת שקד מסרה בתגובה לפניית העיתון 'בשבע' כי "ביטול ועדת האיתור הוא חלק מהגברת המשילות. העבר הוכיח כי אין תוחלת להליך שהתנהל בבחירת היועץ המשפטי לממשלה ב‑15 השנים האחרונות, ובמקום המטרה המוצהרת של הוועדה, התברר כי אותה שיטה רק מקשה על ההליך, בלי כל יתרון".

"אין סיבה שהליך בחירת היועץ המשפטי לממשלה לא ידמה להליך בחירת רמטכ"ל או בכירים אחרים. יש לזכור כי אושיות משפטיות וטובי היועצים המשפטיים לממשלה, כמו חיים כהן, יצחק זמיר, מאיר שמגר ואהרון ברק, נבחרו לתפקיד גם בלי אותה ועדת איתור", אמרה שקד.

מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה לדחיית העלאת ההצעה עד לסגירת הגיליון.