בית דין צבאי. למצולמים אין קשר לידיעה
בית דין צבאי. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: פלאש 90

הסיכוי של תת אלוף אופק בוכריס לקבל משפט צדק בבית הדין הצבאי שואף לאפס, כך טוענת עו"ד נגה ויזל, מומחית לייצוג חשודים בעברות מין.

בשיחה עם ערוץ 7 אומרת ויזל כי "בבתי הדין הצבאיים השופטים בערכאות הראשונות לא הוסמכו מעולם כעורכי דין, בכל הרכב יש רק שופט אחד עם הסמכה והשאר עברו קורס בלבד, אין להם ידע בחוקי השיפוט ודיני הראיות, מי שיושבים שם אלה הם שופטים לא מקצועיים".

היא מספרת כי בבית משפט שלום אזרחי התנאי לשבת בכס השיפוט הוא לפחות חמש שנות ניסיון כעורך דין, ''בבית הדין הצבאי יכולים לקחת טייס או מכונאי ולהעביר אותו קורס והוא הופך לשופט. לא יכול להיות שבית הדין הצבאי ידון בעבירות חמורות כמו עבירות אינוס כשהשופט לא הוסמך כעורך דין. איך הוא יכול להחליט בלי להבין בתחום?".

עו"ד ויזל טוענת כי גם במקרה של אלאור אזריה הרכב השופטים מונה שופט אחד בלבד עם הסמכה. "זה נורא ואיום שאף אחד לא מעלה את זה, בבית משפט אזרחי כשדנים בעבירות מין או עבירות חמורות אחרות יושבים שלושה שופטים עם המון ניסיון שעברו הרבה שנות שפיטה, וכאן יושבים שופטים שאינם מבינים בדיני הראיות.

''יש לי עשרות דוגמאות של חוסר מקצועיות של השופטים הצבאיים, ביקשתי לא פעם לקבל חוות דעת רפואית על מצבה של מתלוננת כדי שאוכל לגבש חוות דעת נגדית והשופטת הצבאית שלא בקיאה בדיני הראיות אומרת לי שהיא תמסור לי רק חלק מחוות הדעת כדי לא לפגוע בפרטיות המתלוננת".

עו"ד ויזל קוראת לצה"ל לגייס למילואים שופטים מקצועיים - לפחות בהרכבים שדנים בעבירות חמורות. "יש הרבה שופטים עם רקע משפטי במילואים והם אלו שצריכים לדון בעבירות כאלה.

''אני ממליצה לאופק בוכריס להיות חזק ושיזכור שגם אם הוא יורשע, הוא יוכל לערער בבית הדין הצבאי לערעורים ושם יש רק שופטים מוסמכים", מוסיפה ויזל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה "הטענות המועלות בכתבה אינן עולות בקנה אחד עם המתקיים בבתי הדין הצבאיים ועם הוראות חוק השיפוט הצבאי.

שופטי בתי הדין הצבאיים, בדומי לשופטי הערכאות האזרחיות נבחרים ע"י ועדה לבחירת שופטים וממונים לכהונתם ע"י נשיא המדינה. בחלק מן ההליכים יושבים בדין, לצד השופטים המשפטנים, קציני צבא."

גורם צבאי מסר בהקשר הזה לערוץ 7 כי "במשפטו של אלאור אזריה יושבים שני שופטים משפטנים- נשיאת בית הדין וסגנה ולצידם קצין צה"ל בכיר. הרכב השופטים בעניינו של תא"ל בוכריס טרם נקבע".